Informații contact

REVISTA CULT URA SRL, Str. Marin Sorescu 2A, Targu Jiu, Gorj

Tel. 0731 088 036

Aceste rânduri sunt doar o serie de impresii despre cultură şi identitate! Târgu Jiul, locul unde viața culturală dinamică răspunde așteptărilor locuitorilor, economia creativă contribuie la bunăstare, iar creația artistică îmbrățișează experimentul. Aşa ar trebui să sune orice clip de prezentare pentru Municipiul Târgu Jiu. Un oraș cu o ofertă culturală diversă, conectată la fenomene contemporane, cu un patrimoniu cultural valorificat inovativ de excepţie și unde interculturalitatea este asumată.

Miza acestei idei este dezvoltarea pe termen lung a oraşului prin cultură şi turism cultural, în cooperare cu alte oraşe din ţară şi din străinătate.

Cultura este un sistem viu, conectat cu alte sectoare de activitate, iar guvernarea culturală trebuie să se bazeze pe aceleaşi principii ale bunei guvernări care fondează activitatea publică în general.

Valoarea inestimabilă a Ansamblului Monumental „Calea Eroilor”, recunoscut ca una dintre cele mai importante opere de artă ale secolului XX , valorile la care se tranzacţionează operele lui Constantin Brâncuşi în lume, numărul mare de lucrări publicate de-a lungul timpului despre Brâncuşi şi opera sa în ţară şi străinătate, trebuie să fie un punct de plecare pentru promovarea şi dezvoltarea oraşului Târgu Jiu.

Amplasarea geografică a Ansamblului într-o regiune de turism ecumenic (Mănăstirile Tismana, Lainici, Polovragi, Crasna) în legătură directă cu simbolistica brâncuşiană este un alt avantaj care trebuie fructificat.

De asemenea muzeele de pe raza municipiului Târgu Jiu, Casa Memorială şi Mounsoleul Ecaterinei Teodoroiu, Biblioteca Iosif Keber cât si artistul în sine alături de opera sa, Podul de peste râul Jiu care marchează luptele din Primul Război Mondial, Muzeul Satului de la Curtişoara, sunt alte obiective cultural turistice pe care oraşul Târgu Jiu şi municipalitatea trebuie să mizeze în anii ce vor urma.

Legătura dintre oraş şi cetăţeni trebuie să fie evidentă din felul în care oraşul pregăteşte şi comunică acţiunile culturale finanţate din bani publici. Nu doar patrimoniul cultural şi viaţa artistică, ci şi infrastructura socială sau de petrecere a timpului liber reprezintă un capital esenţial pentru dezvoltarea oraşului. Protejarea şi susţinerea acestora sunt misiuni esenţiale pentru actul cultural public.

Dacă oraşul se va dezvolta prin cultură, acest lucru se va întâmpla doar printr-o viziune în care consideraţiile sociale, economice şi de mediu vor fi complementare priorităţilor culturale.

Cultura trebuie abordată nu doar ca formă de expresie artistică, dar și ca un important motor de dezvoltare a capitalului social, economic și estetic al Târgu Jiu-lui.

Moștenirea culturală la care ne raportăm si anume opera Brancușiană de la Târgu Jiu, transmisă de generații se vrea a fi punctul zero al identitaţii noastre ca locuitori ai urbei.  Aceasta prin specificul ei a devenit punctul de reper al locului in care noi trăim, o moștenire care este decisivă în definirea identității noastre,

Cultura, prin  influențele pe  care le  exercită asupra  omului în  toate procesele  pe care le desfășoară,  se  află  la  intersecția  dintre  mai  multe  discipline,  fiind  prezentă  în  fiecare  dintre acestea, însă afișând diferite fațete în funcție de scopurile de cercetare.

Cultura  nu este  înnascută,  ci  se  învață  prin interacțiune, observare și imitație. Cultura se transmite din generație în generație, bazandu-se pe simboluri cuprinse în limbajul verbal, non-verbal sau iconic.

Cultura este schimbătoare,  dinamică,  fiind adaptativă,  dar  păstrând în  același  timp  o structură  de  bază formată din valori esențiale și concepții despre viața, avand un caracter etnocentrist, de cele mai multe ori involuntar, datorită felului în care este transmisă, concentrându-se mai degrabă pe elementele din propria identitate.

Ca urmare, identitatea culturală este esenţială în construirea unui brand,  aceasta însuşindu-si o serie de tradiții, valori și obiceiuri care alcătuiesc complexitatea comunității din care facem parte.

Este esenţial să înţelegem că prin identitate culturală, noi ca şi gorjeni ne putem construi un sentiment de apartenență, care este  extreme de importnant în a păstra particularitățile rădăcinilor noastre, aşa cum şi Arethia Tătărăscu prin Liga Femeilor a gândit Calea Eroilor ca un punct central în vederea dezvoltării oraşului Târgu Jiu în viitor, gândind împreună cu Brâncuşi acesastă Axă ca o  regenerare a oraşului  în care cultura este parte integrantă dintr-o strategie de viitor în dezvoltarea oraşului. Atunci când este valorizată în sine, cultura este factorul cel mai favorizant pentru viața și reputația orașelor.

Mai mult, valorizarea culturii în sine presupune asigurarea unui spațiu de activitate pentru organizațiile culturale, investiții continue și o vizibilitate permanentă. Contribuția culturii la identitatea locului și succesul politicilor publice bazate pe actul cultural-turistic se formează într-un context global, depășind inevitabil granițele ţării, ducînd la o dezvoltare economică durabilă şi devenind un element esențial al politicii economice și sociale a orașelor, iar considerarea culturii ca un pilon autonom în cadrul acesteia ar trebui să fie o practică obișnuită.

Există o legătură naturală între cultură și toate celelalte sectoare economice, o politică culturală puternică va avea un impact pozitiv asupra altor inițiative publice și private.

Promovarea conceptului de turism cultural în vederea creșterii economice a unei regiuni ar trebui să fie considerată importantă pentru stimularea identității locale având cultura ca punct de plecare.
Distribuie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.