Informații contact

REVISTA CULT URA SRL, Str. Marin Sorescu 2A, Targu Jiu, Gorj

Tel. 0731 088 036

Preotul Nicolae CotoiAm încercat prin intermediul acestui interviu cu preotul paroh Nicolae Cotoi, din parohia Costești, județul Gorj, să aflăm ce mai reprezintă Crăciunul pentru oameni. Tot cu ajutorul preotului Nicolae Cotoi mi-am dorit să aflăm cum ar trebui sărbătorit Crăciunul, dar și cum ar trebui să trăim această sărbătoare în familie. Citind următoarele rânduri mai puteți afla dacă Crăciunul poate să fie un miracol pentru noi.

 Reporter: Înainte de toate as vrea să vă întreb ce înseamnă Crăciunul, pentru creștini?

Preotul Nicolae Cotoi: Pentru creștini, Crăciunul este Nașterea Domnului Iisus Hristos, un eveniment care, deși s-a petrecut acum câteva mii de ani, este permanentizat și actualizat în Biserică în fiecare clipă. De aceea cântăm: „Astăzi, Fecioara pe Cel mai presus de ființă, naște…” sau „Hristos Se naște, slăviți-L”. Nu cântăm „Acum peste 2000 de ani Fecioara a născut” sau „Hristos S-a născut”, întrucât, în Biserică, acest eveniment istoric este trăit ca fiind pururea în prezent.

„Oamenii au «pierdut» sensul religios al Crăciunului din pricina materialismului excesiv și a secularizării…”

Reporter: Ce semnifica pentru dumneavoastra Crăciunul și cum credeți că ar trebui sărbătorit?

Preotul Nicolae Cotoi: Pentru mine, Crăciunul este un praznic religios cu o semnificație foarte mare. Este momentul în care ne aducem aminte de taina Fiului lui Dumnezeu Care vine pe pământ pentru a uni cu sine umanitatea căzută. După cum spune un Sfânt Părinte: „Minune străină se întâmplă în cer și pe pământ, că Dumnezeu este pe pământ și omul în ceruri.” Gândind la toate acestea, privesc Crăciunul cu emoție și bucurie, fiind un prilej de a ne apropia mai mult de Dumnezeu, de a răspunde iubirii Sale cu iubire. Consider că ar trebui sărbătorit în Biserică, cu pregătire duhovnicească, iar bucuria primită aici să fie dusă și în familie, în societate.

Reporter: Știu ca atunci când vorbim despre Crăciun, de fapt vorbim despre nașterea lui Iisus. Din păcate, și o spun cu regret, cred ca in ultimii ani oamenii s-au axat foarte mult pe partea materială, pe cadouri, uitând de partea spirituală, de ce credeți ca s-a întâmplat asta?

Preotul Nicolae Cotoi: Oamenii au „pierdut” sensul religios al Crăciunului din pricina materialismului excesiv și a secularizării. Privind în istorie, sărbătoarea Crăciunului era însoțită de numeroase tradiții cu rolul de a aprofunda semnificația religioasă a evenimentului în sine. Colindele vechi, românești sau străine, se concentrau asupra nașterii Domnului. În schimb, cele de azi pun accentul fie pe iarnă, pe zăpadă, fie pe daruri, familie, iubire ș.a. Magazinele sunt pline de obiecte „de Crăciun”, se vorbește de un „spirit” al Crăciunului, deși nimic din toate acestea nu are prea mare legătură cu sărbătoarea.

„Credincioșii care păstrează o legătură profundă cu Biserica înțeleg pe deplin sensul Crăciunului…”

 Reporter: În același timp, as vrea să vă întreb dacă mai cunosc oamenii adevăratul sens al Crăciunului și dacă nu ce ar trebui să facă pentru a-l redescoperi?

Preotul Nicolae CotoiPreotul Nicolae Cotoi: Oamenii cunosc sensul Crăciunului, dar nu fac nimic în acest sens. Denumirea englezească „Christmas” poartă în ea numele lui Hristos, „Christ”, dar Domnul Hristos are un rol „secundar” în sărbătoarea de azi. Știm cu toții ce sens are Crăciunul, dar atât. În rest, ne lăsăm cuprinși de „magia” sărbătorilor, de febra cumpărăturilor, de luminițe, ornamente, cadouri, mese bogate, veselie, uitând de suflet. Așa cum a făcut și acel bogat din Evanghelie căruia i-a rodit țarina: „Suflete al meu, ai tot ce vrei, ia și veselește-te”, neștiind că sufletul nu poate fi mulțumit cu lucruri sau plăceri trecătoare

Reporter: Cum îi simțiți pe credincioși în Biserică, de Crăciun?

Preotul Nicolae Cotoi: Credincioșii care păstrează o legătură profundă cu Biserica înțeleg pe deplin sensul Crăciunului. Se pregătesc prin post și rugăciune, participă cu evlavie la Sfintele Slujbe, caută să se spovedească și să primească Sfânta Euharistie. Și nu există un mod mai profund de unire cu Hristos, altul decât Euharistia. Sigur că nu scapă nici ei tendinței „materialiste” a Crăciunului, dar important este că împlinesc partea „cea bună”.

Crăciunul este o sărbătoare a familiei și a iubirii...”

Reporter: Știm, și trebuie sa o recunoaștem, că excesele de tot felul sunt caracteristice multora dintre noi de Crăciun. Oare nu este un păcat?

Preotul Nicolae Cotoi: Excesele sunt un păcat sub toate formele. Moderația este cheia de aur în viață. În primul rând, excesele alimentare. Dar la fel de periculos este și excesul de zel. În Sfânta Evanghelie întâlnim cazul a două surori, Maria și Marta, în casa cărora a poposit Iisus odată. Cele două surori au dorit să se pregătească pentru venirea Mântuitorului în felul obișnuit: curățenie, mâncare, ospitalitate. Marta era mai agitată și se ostenea peste măsură în „febra” pregătirilor. Se vede că la început și Maria o ajutase, dar când a văzut că nu mai termină cu pregătirile, a lăsat-o și a plecat. După Sfântul Cuvios Paisie, Maria ar fi rostit astfel: „Ce, voi pierde pe Hristosul meu pentru salate și prăjituri?, s-a gândit ea. Ca și cum Hristos ar fi venit să mănânce salatele și mâncărurile Martei.” Prin exces, pierdem pe Hristos.

Reporter: Totodată, toti spunem despre ziua de Crăciun că este o sărbătoare a familiei şi a apropierii, cum se trăiește Crăciunul în familie?

Preotul Nicolae CotoiPreotul Nicolae Cotoi: Crăciunul este o sărbătoare a familiei și a iubirii. Colindele noastre vechi cântă un fapt trist ce s-a petrecut demult: Maica Domnului implorând oamenii din străvechiul Betleem pentru a primi găzduire, cu atât mai mult cu cât știa că se apropie ceasul să nască. Nimeni nu a ajutat-o, iar ea a trebuit să nască într-o iesle de animale, lipsindu-i toate cele necesare, scutece, fașă, căldura. Se cuvine să ne amintim de aceasta și să încercăm să ne apropiem cu dragoste de cei de lângă noi, să căutăm la nevoile lor, să ascultăm mai mult. Aici este vorba de familia extinsă, deoarece toți suntem copiii Domnului.

Dacă faptele lipsesc, atunci credința noastră este moartă...”

Reporter: Apropo de Moş Crăciun, observam că mai mult este aşteptat Moş Crăciun decât Naşterea Domnului. Cine-i acest moş care a „furat” Crăciunul?

Preotul Nicolae Cotoi: Moș Crăciun de azi este, de fapt, Sfântul Nicolae. Din viața Sfântului Nicolae știm cât de milostiv a fost el și cum se furișa noaptea pe la casele oamenilor pentru a lăsa daruri. Legenda lui Moș Crăciun s-a dezvoltat treptat, până când a pierdut de tot legătura cu Sfântul Nicolae. Prin anul 1860 a apărut prima imagine a Moșului în haine roșii, cu barbă, ghete negre, sacul de jucării în spate, sania trasă de reni, spiridușii. Astăzi, Moș Crăciun nu mai are prea mare legătură cu nașterea Domnului Iisus. A devenit un personaj mitic, cu puteri miraculoase. Cu toate acestea, el împlinește și un rol pozitiv, îndemnând lumea la milostenie.

Reporter: Și o întrebare de final…credeti în miracole, Crăciunul poate sa fie un miracol pentru noi?

Preotul Nicolae CotoiPreotul Nicolae Cotoi: Cred în Dumnezeu și știu că El poate face orice. Trebuie să credem cu foarte multă forță în Dumnezeu, dar aici este o mare problemă. Peste tot auzim îndemnul de a crede în miracole, dar ce este această credință ce ni se cere? Credința înseamnă, în primul rând, fapte. Dacă faptele lipsesc, atunci credința noastră este moartă. Dacă am avea mai multă credință și fapte duhovnicești, toate ar fi mai bune în lume. Ar fi bine să păstrăm permanent în minte rugăciunea tatălui din Sfânta Evanghelie, care merge la Domnul Iisus să ceară vindecarea fiului său: „Cred, Doamne, ajută necredinței mele!” Să credem, dar în același timp să știm că nu am ajuns încă la desăvârșita credință.

 

Distribuie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.