Informații contact

REVISTA CULT URA SRL, Str. Marin Sorescu 2A, Targu Jiu, Gorj

Tel. 0731 088 036

În cadrul acestui interviu îl vom cunoaște pe Alin Popa, fondatorul MECENA.ART, o idee unică în România, prin care artiștii beneficiază de universul lor, iar iubitorii de artă se apropie mult mai bine de acest fenomen. Citind acest interviu veți putea afla de la Alin ce înseamnă MECENA.ART și care este diferența dintre o galerie obișnuită și acest proiect. Tot de la Alin vom afla cât de receptivi sunt artiștii din România cu privire la acest nou concept, prin care arta „se simte, se vede, se miroase”.
Reporter: Înainte de toate aș vrea să te întreb dacă în România oamenii mai au nevoie de cultură, de artă și dacă da, de ce?

Alin Popa: Avem. Pentru că (arta) este o lecție de istorie, contemporană sau nu, luată în cel mai plăcut mod. Orice moment în care privim un exponat, este un moment în care privim o epocă. Prin detalii, extrapolând, înțelegem mai bine trecutul și trăim prezentul. Pentru că arta devine designerul nostru. De interior. Vestimentar. De suflete. În timp, ne învață toate astea. Și pentru că arta este o formă de rugăciune sau de meditație. Într-o lume într-o continuă mișcare, ne oprește pe loc și ne pune o oglindă în față. Pe măsură ce privim, ne liniștim și învățăm să ne iubim.

Reporter: Tot acum, la începutul interviului, aș vrea să ne zici cine este Alin Popa și cum și-a descoperit pasiunea pentru artă?

Alin Popa: Au fost niște stimuli, de la satul în care am crescut și până la bibliotecile pline ale vremurilor ălora. Bunici, părinți…După, o curiozitate din ce în ce mai mare și faptul că am realizat că artisticul, de orice fel ar fi el, te ajută să te dezvolți și pe alte planuri.

Nu îmi doresc să duc discuția asta într-o direcție de egocentrism, așa că o să spun doar că în ultimii ani am investit și reinvestit un procent semnificativ din ce am câștigat, financiar și moral, în două pasiuni ale mele : arta și designul de lumini. O spun așa, deși sunt sinonime.

Investiție în comunitate, în țară, în artiști, în ce am crezut în fiecare moment că este util. Profesional, lucrez cu lumina de mai mult de cincisprezece ani, de la teatru la festivaluri, evenimente, expoziții și iluminat urban. Și piața de artă m-a atras mereu, deci…

MECENA.ART este o platformă care reunește artiști și pasionați de artă în același timp.”
alin popa mecena.art
Reporter: Și acum Alin, hai să intrăm direct în subiect…știu că ai pus bazele unui proiect interesant, în plină pandemie, care se cheamă MECENA.ART – Not Your Usual Gallery. Cum ți-a venit această idee, în ce constă acest proiect și de ce crezi că este nevoie de un astfel de concept pe meleagurile noastre? Și tot aici aș vrea să te întreb de unde vine denumirea proiectului?

Alin Popa: Am vrut să ne adresăm fiecărui element din puzzleul mare, care este piața de artă. În egală măsură artistului, cumpărătorului, pasionatului, comerciantului. Așa am gândit proiectul. I-am apreciat mereu pe cei care au pus suflet în profesia și pasiunea lor.

Gaius Maecenas a fost un om de stat roman și un susținător al artelor. Și-a dorit mult să fie printre poeții vremurilor, dar nu a reușit. Așa că a făcut ce a putut, sprijinind financiar artele. Vă dați seama, sunt peste două mii de ani de la moartea lui și noi discutăm admirativ despre el acum. Așa că întrebarea care se pune acum este : Ce îți face numele parte din istorie? Prin numele MECENA.ART vrem să reprezentăm o energie în primul rând, a creativității, prin ochii oricărui segment social care vrea să privească.

MECENA.ART este o platformă care reunește artiști și pasionați de artă în același timp. Suntem o punte între ei, iar pe puntea asta avem grijă ca ei să se cunoască cât mai bine.

Ideea mi-a venit după ce am observat lipsa transparenței pieței de artă în general, nu doar din România. Și lipsa sincerității(să nu repet transparență) în prezentarea produsului, fie el artist sau lucrare a acestuia.

„Ne diferențiază transparența față de cumpărător.”

 

alin popa mecena.art

Reporter: Tot la începutul interviului, aș vrea să ne zici, care este diferența între proiectul MECENA.ART și o galerie de artă obișnuită, unde se pune doar accentul pe un tablou pe un perete?

Alin Popa: Ca să continui răspunsul întrebării precedente, înainte de toate, MECENA.ART mi se adresează mie și fiecărui membru al echipei noastre. O expoziție trebuie să ne placă nouă. Și în momentul ăla putem să o deschidem vizitatorilor. Ne diferențiază felul în care expunem.

Cred că am fost în fiecare colțișor din lume, iar în fiecare colțișor de oraș am vizitat muzeele, galeriile și crama, normal. În afară de exponate, toate aveau un numitor comun : lipsa intimității. Oricât am rezonat cu un exponat, nu am putut să intru in lumea lui.

Mi-am dat seama că lumina din spațiile de expoziție este aceeași ca cea din spital, din terenul de sport și din farmacie. Așa că noi furăm, prin ambianță, dreptul la intimitate al privitorului. O lucrare de artă trebuie ghicită, studiată. Este ca un corp uman. Când ne întâlnim prima oară cu o persoană care ne face să vibrăm, nu ne ducem dezbrăcați și nici nu ne punem sufletul pe tavă. Oferim treptat. Credem că o expoziție de artă trebuie să fie o experiență teatrală, având grijă la lumină, sunet, miros, decor și orice mai poate implica.

Ne diferențiază transparența față de cumpărător. Cutumele deceniilor trecute au presupus tactici de vânzare care nu sunt în filosofia noastră de business. De a face arta inaccesibilă, pentru a-l face pe cumpărător să nu dețină controlul. De a secretiza prețul, pentru a favoriza specula. Și, ceea ce mă supără mult, de a lăsa impresia că arta este un produs negociabil în cel mai larg sens. NU! Economic, este un business, cu un preț foarte bine determinat.

Ne diferențiază sinceritatea, adică nu prezentăm lucrări de artă pe care le prezentăm ca o bună investiție, cu un profit de 5-800% în cinci ani. Dorim să ne ținem clienții și artiștii foarte aproape și niciodată nu vindem lumi de basm.

Ne diferențiază implicarea în susținerea artiștilor contemporani. Fiecare lucrate prezentă pe situl nostru este a unui artist în viață.

Reporter: Totodată, am văzut că aveți și o pagină de internet, sau mai bine zis o expoziție online. Care este diferența dintre arta făcută în mediul online și arta făcută într-o galerie? Și ca să folosesc o expresie de a ta…unde „se simte, se vede, se miroase” mai bine artă, în mediul online sau în expozițiile organizate de voi?

Alin Popa: Expozițiile online și expozițiile din spațiile fizice nu se suprapun niciodată. Cei conservatori le exclud pe cele online, neînțelegând că, de fapt, sunt în completare.  Pentru mine, pasionat de artă, să pot să văd o expoziție a unui artist din altă țară, este minunat. Este un mare pas înainte.

Să vă dau un exemplu: dacă merg la un muzeu sau galerie, fac poze lucrărilor care îmi plac și acasă mă documentez despre ele. Dacă fiecare expoziție fizică ar avea corespondent în online, cum este normal, am fi într-un alt stadiu de profesionalism. În online avem toate datele despre artist, lucrări, tematicile, povestea fiecărui exponat.

Vă pot spune sigur că este 100% sigur să vedeți și comandați un tablou online.

„Avem termeni contractuali clari pe care îi prezentăm artiștilor cu care ne dorim să colaborăm.”
alin popa mecena.art
Reporter: Am văzut că lucrați cu mulți artiști din România. Cât de greu este să începeți o colaborare cu ei? Pe de altă parte, aveți anumite criterii pe care un artist trebuie să le îndeplinească pentru a colabora cu MECENA.ART sau poate să expună oricine?

Alin Popa: Cu cât experiența artistului este mai mare, cu atât înțelege mai bine fluxul unei colaborări și rolul fiecăruia dintre noi. Avem termeni contractuali clari pe care îi prezentăm artiștilor cu care ne dorim să colaborăm. Când vedem lucrurile în același fel, se leagă colaborări și prietenii. Așa că nu este un proces anevoios sau de lungă durată semnarea unui contract.

Pe de altă parte, înțelegem lipsa de experiență și reticența artiștilor pentru noi colaborări, de obicei sunt văzuți ca un simplu produs de piață. Sunt galerii care le cer contracte de exclusivitate, neoferindu-le un venit garantat. Și atunci cum pot ei să își gândească arta și viitoarele colecții, când sunt legați de mâini și fără o garanție?

În alegerea artiștilor avem o formulă matematică. Niște condiții care trebuie îndeplinite.  Contează ca artistul să aibă o experiență în a se promova singur și astfel a înțeles ce presupune această muncă. Caracterul lui este la fel de important ca și talentul. De asemenea, cât timp alocă profesiei și cât este dispus să facă asta pe termen lung. Apartenența la uniunile artiștilor nu reprezintă o condiție.

Reporter: Și dacă tot vorbim despre artiști, din câte mi-am dat seama MECENA.ART vrea să stabilească o relație între artist și privitor. Cât de greu este să stabiliți această relație și care sunt principalele greșeli, din punctul tău de vedere, pe care le face un artist în relația cu privitorul de artă, potențial cumpărător?

Alin Popa: Artistul își prezintă de multe ori egocentric colecțiile. Se pune pe el în centru și uită cui se adresează. Cât timp privitorul aude o poveste, va fi aproape de ce iese din mâinile artistului. Altfel, cele două planuri, artist și privitor, rămân paralele.

Este dificil, nu greu, să oferim expoziții-povesti. Mai mult de lucru, costuri pe care ni le asumăm, o mai mare atenție în promovare. Toate acestea vin cu răsplată pe măsură.

„Dacă cineva vă spune că trebuie «să vă pricepeți», râdeți-le în nas.”
alin popa mecena.art
Reporter: Plecând de la experiența ta în acest domeniu aș vrea să ne zici care este profilul cumpărătorului de artă din România și cât de greu este să vinzi artă în România, în zilele noastre?

Alin Popa: Din păcate, vârsta cumpărătorului de artă este peste 30 de ani. Școala nu face nici o educație în acest sens și, de multe ori, nici familia.  Însă, după această vârstă, se întâmplă minuni. Sunt foarte mulți pasionați, de la cei cu posibilități reduse de a cumpăra constant(arta provoacă dependență), în ajutorul cărora venim cu modalități de plată eșalonată, la cei care își permit, dar cumpără doar când rezonează sufletește cu un exponat. De aici, discuția este lungă, arta poate fi achiziționată emoțional sau ca plasament financiar. Discutăm pe limba fiecăruia.

Reporter: Și dacă tot am deschis subiectul despre privitor, potențialul cumpărător, aș vrea să te întreb ce părere ai despre expresiile gen: „de ce vine X într-o galerie, deoarece nu are treabă cu arta” sau „nu merg într-o galerie, pentru că nu mă pricep”. MECENA.ART vine în ajutorul celor care „nu au treaba cu arta” sau „nu merg, pentru că nu mă pricep”?

Alin Popa: Da. Venim în întâmpinarea lor. Prin modul în care expunem vrem să le oferim experiența unei comunicări mai ușoare cu arta. Și le spunem că arta este doar o poveste menită să ne aducă în casă căldura sufletească pe care o simțim de obicei de sărbători sau când suntem cu cei dragi. Întâi, trebuie să definim ceea ce vedem într-o expoziție. O lucrare de artă este un pansament pentru suflet, o bijuterie pentru casă, o liniște pentru zilele ce vin. Dacă cineva vă spune că trebuie „să vă pricepeți”, râdeți-le în nas. Vă pricepeți să vedeți un film sau o piesă de teatru? Vă pricepeți să vă alegeți hainele dimineața? Să vă cumpărați blugi și o cămașă sau o rechie care să fie în ton cu geanta? Atunci vă pricepeți și la artă.  În comunicarea noastră spunem mereu : veniți să vizitați expozițiile. În blugi, în șlapi, în fundul gol sau la costum. Vă așteptăm cu drag oricum.

„Este un business cu personalitate, gândit pe termen lung. Așa că este parte din noi și crește organic.”
alin popa mecena.art
Reporter: Și să continuăm pe aceeași linie, cum crezi că putem aduce oamenii înapoi spre artă, în condițiile în care vedem că sunt organizate expoziții, de multe ori, doar cu câteva persoane sau cum putem să-i convingem pe anumiți „specialiști”, chiar și artiști, că promovarea unei expoziții nu se face doar între prieteni?

Alin Popa: Într-adevăr, fără să vrea, acești oameni fac mult rău, din nepricepere, nu din răutate. Galeria de artă, în modul tradițional, nu mai există. Nici economic, nici cultural. Așa că încet, încet, acest gen de reuniuni va înceta să mai existe. Și oamenii se vor orienta către activități care sunt mai aproape de ei, sufletește.

Reporter: Acum, că ne apropiem de finalul interviului, aș vrea să ne zici cât timp alocați acestui proiect și cât de mult ia proiectul MECENA.ART de la voi? Și totodată, unde sau cum vă pot găsi cei care vor să ia legătura cu voi?

Alin Popa: MECENA.ART ne ia cât timp și energie ne-ar lua un copil. Adică tot. S-a născut, a fost în fașă, a fost la grădiniță, acum suntem la școală. Și urmărim îndeaproape un plan de business. Este un business cu personalitate, gândit pe termen lung. Așa că este parte din noi și crește organic.

Suntem de părere că vizitatorul trebuie surprins de fiecare dată, așa că expozițiile noastre sunt în spații cât mai variate, de la inima unei păduri sălbatice la spații urbane, de la festivaluri la galerii. Dar, dacă expozițiile fizice sunt mereu o surpriză, online suntem mereu pe situl nostru : www.mecena.art și pe Facebook și Instagram.

Reporter: Și o ultimă întrebare. Dacă ai da timpul înapoi și te-ai întoarce în 2020, atunci când ai pornit acest proiect, ai mai pleca pe acest drum? Dacă da…de ce, dacă nu…de ce?

Alin Popa: Dacă aș da timpul înapoi în 2010, aș porni MECENA.ART de atunci. Dacă aș da timpul înapoi în 2020, aș face totul cu mai multă încredere și cu mai puțină influență de la oameni care nu au legătură cu arta. Și mi-aș spune că o să fie bine.

 

Distribuie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.