Informații contact

REVISTA CULT URA SRL, Str. Marin Sorescu 2A, Targu Jiu, Gorj

Tel. 0731 088 036

În cadrul acestui interviu îl vom cunoaște pe Alexandru Ilie, dirijor la Teatrul de Operetă și Musical „Ion Dacian” și la Opera Comică pentru Copii. Citind acesta articol veți afla cât de important este dirijoul pentru o orchestră, ce calități trebuie să aibă un dirijor și care este diferența dintre a dirija o orchestră a cărei muzică este destinată adulților și o orchestră a cărei muzică este  destinată celor mici. Totodată, vom afla de la Alexandru Ilie ce înseamnă proiectul VIBE Orchestra și cui se adresează acest proiect, iar la finalul interviului veți putea asculta o piesă interpretată de VIBE Orchestra.
Reporter: Înainte de toate aș vrea să ne ziceți câteva cuvinte despre dumneavoastră, astfel încât cei care citesc acest interviu să vă descopere încă din primele rânduri?

Alexandru Ilie: Sunt o persoană simplă la bază. M-am născut în București, am copilărit în zona de sud a Capitalei și am crescut într-o familie pasionată de muzică și tenis de câmp. Îmi place atmosfera Crăciunului când oamenii își împart zâmbete și voie bună, îmi place mirosul cozonacilor și a fripturii prospăt scoase din cuptor.

O altă latură care mă definește este aceea că sunt cinefil cu o afinitate către genurile horror, adventure, animație și S.F. Totodată, îmi găsesc timp să citesc și încerc, de la an la an, să îmi completez biblioteca cu cât mai multe romane.

Ceea ce nu știe multă lume despre mine este că îl admir foarte mult pe Michael Jackson pentru inovațiile aduse muzicii pop și că dețin o colecție impresionantă de materiale dedicate acestuia. Mai pot spune că sunt foarte pasionat de munca mea. Pentru că iubesc ceea ce fac, am o sursă constantă de motivație care mă determină să dau tot ce am mai bun.

„Ca dirijor, trebuie întotdeauna să fii maleabil și să te poți adapta rapid diferitelor situații.”
Reporter: Cum a început pasiunea dumneavoastră pentru dirijat? Și aș vrea să îmi ziceți tot aici care este asemănarea între a dirija o orchestra și a-ți dirija propria viața, plecând de la momentul în care, copil fiind, v-ați ridicat în picioare și ați început să imitați dirijorul?

Alexandru Ilie: Tatăl meu este tenor de profesie și îmi amintesc perfect primele interacțiuni cu lumea muzicii. Când eram copil, obișnuiam să îl însoțesc la repetițiile și concertele de la Radiodifuziune și din momentul în care am văzut dirijorul în acțiune, am fost fascinat și am început să îl imit. Eram foarte încântat de ceea ce se petrecea în sala de concerte și simțeam că vreau să fiu implicat în această magie!

Au urmat anii de gimnaziu și liceu, unde studiam pianul și cumva amintirea legată de dirijat era adormită. Până la un moment dat, când mi-am amintit trăirile de atunci și am decis că asta vreau să fac, să devin dirijor!

Cu ajutorul maestrului Petru Andriesei și maestrului Horia Andreescu sunt dirijorul de astăzi. Aș putea spune că dumnealor mi-au „dirijat” viața profesională, eu mă pricep să dirijez orchestre.

Reporter: Când ați avut primul concert și ce sentiment v-a încercat atunci când ați urcat pe scenă? Ați văzut cumva copilul care în urmă cu ani de zile se ridicase în picioare în sala de spectacol?

Alexandru Ilie: Primul concert, în adevăratul sens al cuvântului, a fost în anul 2011 la Filarmonica din Pitești, în cadrul unui parteneriat cu U.N.M.B, în care doar patru studenți din Universitate au fost selectați pentru a lua parte la conducerea muzicală a orchestrei filarmonicii. Am fost foarte emoționat, deoarece am fost cel care a închis concertul cu părțile 3 și 4 din Simfonia a IV-a a lui Mendelssohn. Două părți de simfonie exact pe gustul meu, pline de energie și dinamică. După concert eram efectiv în extaz, asemenea copilului care se uita cu fascinație la dirijor.

Reporter: Ce calități trebuie să aibă un dirijor ca să dea viață unei orchestre?

Alexandru Ilie: Ca dirijor, trebuie întotdeauna să fii maleabil și să te poți adapta rapid diferitelor situații. În același timp, cred că dirijorul trebuie să fie expresiv și muzical în gesturi și totodată tehnic și precis pentru a fi ușor de înțeles de către instrumentiștii din fața sa. Ofer respect orchestrei și asta se reflectă și în stilul meu de conducere. Îmi place să lucrez cu orchestra, astfel încât să transmitem publicului emoțiile și sentimentele dorite de compozitor.

„Am observat că publicul a început să aprecieze mai mult gesturile ample cu tentă exagerată, poate pentru că sunt spectaculoase”
Reporter: Plecând de la întrebarea legată de calitățile unui dirijor, aș vrea să vă mai întreb cât de mult contează ca un dirijor să fie bine pregătit și cât de mult depinde orchestra de un dirijor?

Alexandru Ilie: Să spunem că rolul de dirijor este mai puternic în sensul de interpretare, de conducere în cel mai bun sens al cuvântului. El oferă inspirație și energie. Dirijatul orchestrei necesită o ambiție acerbă pentru a obține cel mai bun rezultat muzical și necesită și o mare disciplină a tuturor celor implicați în (re)descoperirea partiturii.

De aceea, pregătirea dirijorului pentru un concert începe în camera proprie cu mult timp înainte de prima repetiție. Orchestra este capabilă să citească nivelul de pregătire încă din primele secunde, motiv pentru care niciun dirijor nu ar trebui să își permită să se prezinte nepregătit în fața acesteia.

Reporter: Aș vrea să-mi explicați cât de mult contează gesturile pe care le faceți în fața orchestrei. Cât este teatru și cât sunt studiate aceste mișcări?

Alexandru Ilie: În timpul unui concert, gesturile dirijorale sunt singurele căi de comunicare în ceea ce privește interpretarea și coordonarea muzicală. Drept urmare, este clar că gesturile dirijorului sunt extrem de importante. Aceste mișcări sunt atent studiate, în general, iar personal, nu cred că este ceva teatral în ceea ce fac pe scenă. Unele dintre mișcări vin natural în armonie cu muzica, iar altele sunt tehnice pentru a marca o schimbare de tempo, de nuanță sau un moment ritmic.

Într-adevăr, am observat că publicul a început să aprecieze mai mult gesturile ample cu tentă exagerată, poate pentru că sunt spectaculoase. Dar nici acele momente nu sunt teatrale, ci apar în urma unei cascade de emoții și trăiri.

Reporter: În timpul unui spectacol dirijorul are voie să greșească? Și dacă da, orchestra este influențată de această greșeală sau are capacitatea să vadă acest lucru și să treacă peste ea?

Alexandru Ilie: De greșit, sigur se greșește. Suntem oameni și suntem supuși greșelilor. Important este cum gestionezi efectul greșelii și cât de repede reacționezi, dar este adevărat că orchestra poate salva momentul și să îl facă neobservat.

Reporter: Care este diferența dintre a dirija o orchestră a cărei muzică este destinată adulților și o orchestră a cărei muzică este  destinată celor mici, ținând cont că Opera Comică pentru cei mici este plină de joacă și mult spirit copilăresc?

Alexandru Ilie: Tratez muzica cu aceeași seriozitate în ambele situații. Faptul că ea este destinată celor mici nu influențează modul de interpretare. Reacțiile primite sunt cele ce fac diferența, copiii fiind cel mai sincer public prin inocența lor. Piesele din repertoriu sunt deja cunoscunte pentru noi și suntem obișnuiți cu ele, însă cei mici le aud, poate, pentru prima dată. Mă bucur tare mult că prin intermediul acestora îmi pot aminti de entuziasmul primei audiții ale operelor consacrate.

„VIBE Orchestra este un ansamblu format din instrumentiști profesioniști ce poate aborda orice stil și gen muzical.”
Reporter: Știu că ați pus bazele unui proiect, și anume Vibe Orchestra. De unde a pornit ideea acestui proiect, în ce constă și cât de greu v-a fost să-l puneți în practică?

Alexandru Ilie: Ideea a pornit din studenție când, tineri fiind, ne doream să cântăm cât mai mult posibil. Așa am decis să căutăm oportunități de a performa în fața publicului, în orice formă, fie că era vorba de concerte în sălile de spectacole, fie de momente artistice în spații neconveționale. Pe măsură ce ne maturizam profesional, am inițiat segmentul de fusion dintre muzica orchestrală și cea pop/rock.

Îmi amintesc de primul FlashMob. Eram în anul 2014 și ne-am gândit că cel mai ușor mod de a ajunge la public este acela de a te duce tu la el. Am hotărât să interpretăm în Piața Universității, două hituri din vremea respectivă, Viva la Vida – Coldplay și Rather Be – Clean Bandit. Trecătorii au devenit spectatori și după publicarea video-ului pe rețelele de socializare, am fost șocați să aflăm că FlashMob-ul nostru a fost preluat de televiziunea Euronews, la rubrica „Video of the day”.

Reporter: Din câte mi-am dat seama proiectul Vibe Orchestra este o îmbinare între pop și simfonic. Prinde acest lucru la publicul din România?

Alexandru Ilie: Primul concert VIBE Orchestra a fost desfășurat în Costinești, au urmat apoi orașe precum București, Cluj și Brașov, culminând cu concertele din cadrul Festivalului Internațional al Educației din Iași și Festivalului Classics for Pleasure din Sibiu. Însă proiectul VIBE Orchestra nu se rezumă doar la acest tip de muzică.

În paralel, VIBE Orchestra a inițiat și organizat mai multe Gale de Operă și Operetă, una dintre ele fiind semnificativă, deoarece s-a desfășurat în cadrul Festivalului Național „Ionel Perlea” – unul dintre cele mai longevive festivaluri de profil din țară.

În prezent, proiectul Vibe Orchestra se poate mândri cu diverse concerte de muzică clasică, în care a promovat tineri instrumentiști oferindu-le șansa de a avea rolul de solist, dar și cu concerte de muzică de film de mare anvergură, precum „Soundtracks in Concert”. Bucuria cu care ne-a primit publicul la fiecare concert, ne-a incurajat să continuăm și să dezvoltăm noi proiecte.

Reporter: Cât de mult diferă pregătirea unui concert susținut de Vibe Orchestra față de pregătirea unui concert simfonic, de operă sau operetă?

Alexandru Ilie: VIBE Orchestra este un ansamblu format din instrumentiști profesioniști ce poate aborda orice stil și gen muzical. Pregătirea unui concert cu VIBE Orchestra nu este diferită de pregătirea unei lucrări simfonice sau de operă (pentru mine).

Impune responsabilitate și dedicare indiferent de orchestra care e în fața mea. Metodele de dirijat însă diferă pentru că cerințele tehnice ale dirijatul de operă sunt mult mai mari, întrucât trebuie să echilibrezi în mod constant cele două mari planuri: scena și fosa.

„La VIBE Orchestra unii dansează, alții cântă alături de noi, alții se rezumă la a bate din palme.”
Reporter: Dacă este să faceți o comparație, aș vrea să ne ziceți unde vine mai repede publicul…către concertele unde muzica se îmbină sau către concertele clasice?

Alexandru Ilie: Publicul vine unde se simte bine. Și văd că evenimentele culturale în aer liber sunt primite cu brațele deschise mereu. Muzica simfonică interpretată în aer liber are ceva magic și primim feedback-uri pozitive, atât la concertele dedicate muzicii clasice, cât și la concertele fusion.

Reporter: Acum că ne apropiem de finalul interviului mi-am adus aminte că am citit că ați participat la concursuri de dirijat. Până la acest interviu habar nu aveam că există astfel de concursuri. Aș vrea să ne ziceți mai exact în ce constau aceste concursuri?

Alexandru Ilie:  Concursurile sunt structurate pe etape, prima dintre ele fiind, de obicei, etapa video, ce asigură participarea la concurs după validare de către comisie. Apoi începe efectiv pregătirea repertoriului stabilit de organizatori ce necesită un studiu intens, deoarece competitorii vin din întreaga lume și sunt deosebit de valoroși,  cu un bagaj de cunoștințe imens, având  și tehnici diverse.

Fiecare concurs are mai multe etape eliminatorii cu un grad de dificultate progresiv și trebuie să vă spun că zilele de competiție sunt extrem de solicitante din punct de vedere mental, dar și al capacității de concentrare, fiindcă fiecare dirijor are un timp scurt pentru a-și arăta atuurile și pentru a satisfice așteptările juriului ce sunt deseori destul de subiective.

Ca o notă personală, aș încuraja toți tinerii dirijori să participe la astfel de competiții, atât pentru feedback-ul obținut în urma jurizării, dar mai ales pentru conștientizarea propriului nivel de pregătire raportându-se la colegii competitori.

Reporter: Și o ultimă întrebare…cântă oamenii când vin la un concert susținut de Vibe Orchestra? Și dacă da, cum vă simțiți în acel moment? Aveți tendința să cântați alături de public?

Alexandru Ilie: Atunci când în fața publicului se află o orchestra simfonică, tendința este de a prezenta o postură mai sobră. La VIBE Orchestra, prin programul pop-simfonic, acest lucru se schimbă pe măsură ce piesele sunt ascultate și recunoscute de către spectatori și, impulsionați de către mine și de către colegii mei soliști, prind curaj și fiecare începe să se manifeste așa cum simte. Unii dansează, alții cântă alături de noi, alții se rezumă la a bate din palme. E o bucurie să fim pe scenă și să simțim că putem aduce bună dispoziție celor ce ne privesc.

 

 

Distribuie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.