Informații contact

REVISTA CULT URA SRL, Str. Marin Sorescu 2A, Targu Jiu, Gorj

Tel. 0731 088 036

Jean Stoenescu Dunăre este inginerul român care a avut ideea construirii canalului de la Dunăre la Marea Neagră. Potrivit documentelor pregătite de inginerul român, canalul ar fi trebuit să aibă o lungime de 60.200 de metri, iar prin realizarea sa România avea obligaţia să-și apere litoralul de graniţă al Mării Negre și să continue astfel construirea sistemului de fortificaţii. Proiectul întocmit de Jean Stoenescu Dunăre, cu privire la canalul navigabil Cernavodă – Constanța,  fost publicat în anul 1922.

Acest studiu realizat de către Jean Stoenescu Dunăre a fost publicat în ziarul „Analele Dobrogei”, iar specialiștii consideră ca era un proiect foarte bine gândit, drept dovadă fiind faptul că acest proiect i-a inspirat pe cei care au realizat actualul canal.

La vremea respectivă, inginerul Stoenescu estima că vor trebui excavaţi nu mai puţin de 115.704 metri cubi de pământ, iar costul lucrării va fi de aproape de 3,5 miliarde de lei. Tot el spunea că între Marea Nordului, cu portul la Rotterdam, şi Marea Neagră, cu portul la Constanța, trebuie să se realizeze o legătură, întrebuinţând Dunărea ca arteră.

Jean Stoenescu Dunăre
Jean Stoenescu Dunăre

„Opera aceasta va fi tradusă în fapt atunci când între Dunăre (Cernavodă) şi Marea Neagră (Constanţa) se va tăia un canal navigabil. Un asemenea canal va eluda în acelaşi timp şi piedicile opuse de bara de aluviuni de la Sulina. Constanţa este port maritim, de primă categorie; el este deschis vapoarelor pe tot timpul anului; dispune de toate înlesnirile care să-i creeze cea mai largă dezvoltare în viitor şi să-i permită de a primi în magazii, depozite, silozuri şi cheiuri toate felurile de mărfuri ce-ar veni din bazinul de răsărit al Mediteranei, precum şi pe cele de pe coastele oceanelor Indian şi Pacific”, spunea Jean Stoenescu  în studiul său.

Proiectul său nu prea a fost luat în serios

Studiul său nu a fost luat prea în serios, la vremea respectivă, dar după ce la conducerea țării a venit Partidul Comunist s-a reluat ideea construirii unui canal între Cernavodă și Constanța.

În urma presiunilor venite din partea liderului sovietic Stalin, Gheorghe Gheorghiu – Dej a demarat lucrările în anul 1949. Până în anul 1953 au fost construiți doar trei kilometrii de canal, iar după moartea liderul sovietic lucrările au fost sistate timp de 20 de ani.

Abia în anul 1973 Nicolae Ceaușescu a decis reluarea construirii acestui canal, acesta fiind finalizat în anul 1984.

Jean Stoenescu punea accent pe educația copiilor, dar și pe supunerea față de rege
Sfaturi pentru sătenii Putnei

Jean Stoenescu Dunăre a fost și prefect de Putna în anii ’30, Vrancea de astăzi. Din calitatea de prefect, fiind atașat foarte mult de țărani, a publicat un catalog cu sfaturi pentru ei, plecând de la ideea că satele din județ trebuie să arate precum niște grădini și să fie exemple pentru alte județe. Totodată, inginerul român punea accent pe educația copiilor, îngrijirea animalelor, dar si pe supunerea față de rege.

 

 

Distribuie:

1 Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.