În cadrul acestui interviu îi vom cunoaște pe Iulia și Alex, doi tineri care au pus bazele canalului de YouTube „Pierduti in lume”, un canal pe care vi-l recomand. Citind acest interviu veți afla cât de greu este să realizezi un vlog de călătorie, cam ce aparatură este necesară pentru a realiza un conținut de calitate, dar și cât durează editarea unui material video. Totodată, vom afla de la Iulia și Alex de ce românii se uită mai mult la vlogurile realizate în străinătate, dar și care sunt principalele greșeli pe care le facem atunci când plecăm într-o călători.
Reporter: Înainte de toate aș vrea să ne spuneți cine sunteți și cum v-ați descoperi această pasiune de a călători?
Iulia și Alex: Suntem Iulia și Alex, de profesie programatori, și călătorim împreună de aproape 10 ani. Cred că pasiunea a început timid, prima noastra ieșire din tară singuri, ca un cuplu a fost în decembrie 2016, de Crăciun, când am petrecut 4 zile în Roma. De atunci am avut o perioada de câțiva ani, când economiseam bani, să plecăm într-un citybreak la fiecare 3 luni. Practic tot ce câștigam, se investea în călătorit.
Atunci a fost momentul cand am cumparat și prima cameră foto, un Canon 100D, ca să imortalizăm călătoriile. În acele 4 zile, ni s-a deschis apetitul de cunoaștere, ne-a plăcut interacțiunea cu o cultură diferită, cu alți oameni, alte peisaje, și ne-a făcut să ne întrebăm ce altceva mai putem vedea? Pe lângă astea, la momentul respectiv, biletele de avion până într-o altă capitală europeană erau mai ieftine decât un bilet de tren pana la Cluj, și am zis că merită să vedem mai mult.
De aici, a mai fost doar un pas până s-a înfiripat gândul că am vrea să plecăm de nebuni în lume, și să călătorim full time. Cei doi ani de pandemie ne-au limitat foarte mult opțiunile, dar ne-au făcut să fim mai aventuroși, așa am ajuns să petrecem 3 săptămâni străbătând Egiptul de la nord la sud, pe cont propriu.
Reporter: În al doilea rând, aș vrea să ne ziceți cum ați decis să deveniți creatori de conținut video? Practic, ce v-a inspirat să faceți această alegere, de unde a început totul?
Iulia și Alex: Noi începusem să creem conținut foto inițial, pentru contul de instagram al Iuliei. Atunci ne-am dat seama că ne place tot ce se află în spatele întregului proces de creare de conținut, pornind de la o idee, până la găsirea locației, a unghiului, a luminii perfecte. Partea de conținut video, a fost o completare a ceea ce făceam oricum.
Ne-am gândit că ar fi frumos ca părinții și prietenii noștri să țină pasul cu noi, să vadă pe unde suntem, ce vizităm, cam cum decurge o zi din viața noastră când suntem pe drum. A fost mai complicat să trecem peste piedicile pe care ni le puneam, ne tot gandeam că nu avem ce să spunem oamenilor, că ne e rușine să filmăm pe stradă, că ne e rușine să vorbim la cameră sau în public, că se holbează lumea când ne vede că filmăm, că ne judecă etc. A fost foarte greu să ne obișnuim să nu ne mai pese de ce cred ceilalți.
„De multe ori ce gasești la fața locului este foarte diferit de ce ai citit pe net sau ai auzit, este greu să înveți să gestionezi toate situațiile acestea.”
Reporter: Care a fost primul vlog de călătorie pe care l-ați realizat și dacă ați da timpul înapoi ce ați schimba la el?
Iulia și Alex: Primul vlog pe care l-am filmat a fost în Szeget. Până să plecam de tot în lume, am făcut o călătorie de 3 săptămâni prin Ungaria, că să vedem daca ne-am descurca să lucrăm și să vedem alte locuri, dar să fim suficient de aproape de casă, în caz că lucrurile nu merg cum ar trebui, să putem să ne întoarcem în țară rapid. Ne cumpărasem deja lavaliere, iar camera pe care o aveam atunci, era suficient de bună pentru ce voiam noi să facem.
Uitându-ne la primul vlog, cred că am fi putut să îmbunătățim discursul, și acum că am mai învățat câte ceva, probabil l-am fi editat puțin diferit. Dar nu cred că dacă am da timpul înapoi am schimba ceva la el, pentru că din fiecare video pe care îl realizăm, învățăm ceva. Plus că așa eram noi la început, timizi, ne balbâiam, uitam ce aveam de zis. Cam așa evoluezi, încercând.
Reporter: Cât de mult contează camera cu care se filmeză un vlog sau lavalierele folosite pentru sunet, de exemplu? Mulți zic că este mai important conținutul decât aparatura folosită, voi ce părere aveți despre asta?
Iulia și Alex: Legat de prima întrebare, motivul pentru care am făcut upgrade la apăratură a fost pentru că știam că se poate mai bine, și pentru că voiam mai mult. Pentru noi e foarte importantă calitatea și nu neaparat pentru că „dă bine pe sticlă”, ci pentru că pur și simplu ne place să ne uităm la ceva care se vede și se aude bine. Din păcate, din cauza timpului, nici în momentul de față nu profităm de echipamentul pe care îl avem așa cum am vrea, dar sperăm că pe viitor să reușim să schimbăm asta.
Legat de a doua întrebare, cred ca este foarte subiectiv. Sunt multe cupluri care fac conținut pe YouTube, mai ales în nișa noastră, de călătorii. Cumva credem că oamenii și-au ales niște creatori de conținut favoriți și îi urmăresc în principiu, pentru că le plac persoanele din spatele canalului. E dificil să vii mereu cu o calitate superioară, atât tehnic, cât și din punct de vedere al conținutului, pentru că e efectiv un sac fără fund, mereu vor aparea camere mai bune, microfoane mai bune, iar crearea de conținut mai adaugă la asta și alți factori care nu pot fi controlați, cum ar fi vremea sau cum am prins noi anumite obiective în renovări.
De multe ori ce gasești la fața locului este foarte diferit de ce ai citit pe net sau ai auzit, este greu să înveți să gestionezi toate situațiile acestea. Conținutul este relativ, contează mai mult modul în care îl spui, și ce emoții transmiți.
„Puteți să gasiti tot echipamentul folosit aici: https://pierdutiinlume.ro/ce-echipament-folosim/. Nu am recuperat nimic din suma investită.”
Reporter: Cât de mult ați investit până acum în aparatura folosită și în ce constă această aparatură? Ați reușit să recuperați o parte din suma investită în urma vlogurilor realizate?
Iulia și Alex: Din echipamentul folosit de noi face parte o cameră Sony A7 IV, ajutată de 2 obiective, un Sony 28-70mm F3.5-5.6 OSS, folosit în general pentru detalii sau atracțiile care sunt mai îndepartate și un Sigma 16mm F1.4, care este principalul obiectiv, pe care îl folosim 90% din timp. Pe lângă asta, mai avem un GoPro Hero 10 Black (sau mai nou, mai multe bucati din el, ca i-am spart ecranul în Bratislava) și o dronă de la DJI, Mini 3 Pro. Pentru stabilizare avem un Zhiyun Tech Crane M3 și pentru sunet avem lavaliere Hollyland Lark 150 Duo și un microfon Rode VideoMicro. În ultimul timp am folosit microfonul, pentru că păstrează mai bine sunetele de fundal, și ne-am decis să le includem în editare.
Toate cele de mai sus, plus cardurile necesare, SSD-uri și alte lucruri mai mici (rucsaci, genti de cabluri, baterii etc) însumează în jur de 25 – 30.000 lei. La toate astea, se mai adauga subscripțiile la editoarele foto/video, cloud storage, muzică, mai sunt și alea aproape 30 EUR/luna. Norocul nostru a fost că, lucrând ca programatori, laptopurile pe care edităm le aveam deja cumpărate, așa ca nu a mai fost nevoie sa mai investim și acolo.
Puteți să gasiti tot echipamentul folosit aici: https://pierdutiinlume.ro/ce-echipament-folosim/. Nu am recuperat nimic din suma investită, pentru că nu monetizam canalul în nici un fel, și nu avem nici colaborari.
Reporter: Că tot suntem la partea de tehnică, aș vrea să vă întreb cât timp vă ia să montați un vlog și ce program folosiți?
Iulia și Alex: Depinde foarte mult de numărul de cadre filmate, timpul filmat, daca avem o zi întreagă la dispoziție (weekend) sau doar cateva ore în timpul săptămânii. Timpul de editare este undeva între 3 ore și, probabil cel mai greu de editat, cel de pe Vîrful Moldoveanu (https://www.youtube.com/watch?v=6QMD4P6wzgg), care cred că a ajuns la 10 ore. Ca și editor folosim Final Cut Pro 10. Atunci când ne-am apucat de editare a fost cel mai la îndemană și ni s-a părut foarte ușor de folosit, așa că momentan am ramas la el.
„Documentarea durează câteva ore bune, dar încercăm să fructificăm timpul pe care îl avem la dispoziție, și în loc să stăm 20 de minute pe Facebook…”
Reporter: Cum stabiliți ce vloguri să realizați, vi le planificați dinainte sau totul vine de la sine când ajungeți într-un anumit loc?
Iulia și Alex: O buna parte din timp am facut daily vlog, asa ca era destul de greu să avem un plan foarte elaborat, știm deobicei unde vrem să mergem, dar nu ne facem un script pentru videoclipuri, pentru ca ne-ar lua prea mult timp, si nu vrem ca informația transmisă să fie sau să pară citită de pe foaie.
Avem niște obiective pe hartă pe care vrem să le vedem pentru noi, și le punem și în vlog. Am încercat cumva să nu lăsam canalul de YouTube să ne dicteze călătoriile sau itinerariul. Până la urmă filmăm cum călătorim și stilul de viață pe care l-am adoptat.
Reporter: Totodată, am văzut că atunci când ajungeți într-un anumit loc încercați să aduceți cât mai multe informații despre locul respectiv? Cât timp vă ia până vă documentați despre locul în care ajungeți și de unde vă luați informațiile necesare? Cât de mult contează acest lucru pentru conținutul unui vlog?
Iulia și Alex: De documentare se ocupa Iulia, ea este cea pasionata de istorie și caută mai multe informații despre obiective, de aceea o vedeti pe ea povestind. Eu sunt mai interesat de experiențe, de ceea ce putem face într-un loc.
Documentarea durează câteva ore bune, dar încercăm să fructificăm timpul pe care îl avem la dispoziție, și în loc să stăm 20 de minute pe Facebook, de exemplu, preferăm să folsim acel timp ca să ne informăm cu privire la ce vrem să facem zilele următoare, ne căutăm cazari, obiective, rezervam bilete.
E destul de important pentru noi să avem un echilibru, ne place să știm ceva despre ceea ce vedem, ca să putem să apreciem locul respectiv, la adevarata lui valoare, și am considerat că sunt lucruri care merită împărtășite pe vlog.
Încercăm să aducem informații cât mai variate, vorbim și despre transportul în comun, și despre locuri, și cam tot ce credem noi ca ar fi relevant.
„Cred ca vizualizarile depind de mulți factori. La noi pe canal au prins foarte bine vlogurile din Ungaria, și mai puțin bine vlogurile din Cehia, Germania sau alte destinații mai puțin preferate de români.”
Reporter: Am văzut că realizați vloguri de călătorie atât în România, cât și în afară? Unde este mai ușor să realizați vlogurile, în țară sau în afară? De ce întreb asta… am văzut că pe la noi mulți se uită ciudat când văd creatorii de conținut că vorbesc în fața unei camere și se plimbă singuri pe stradă?
Iulia și Alex: Cred ca este mai ușor să începi să faci asta în afara țării, unde nu te cunoaște nimeni, și nu înțelegi limba, să nu te influențeze când sușotesc oamenii pe lângă tine. Cumva ne-a fost indusă de mici teama asta, că ne judecă lumea. E un lucru pe care l-am observat la noi, nu l-am văzut în alte țări.
În afara României, oamenii sunt mai nepăsători, nu prea îi interesează ce fac ceilalți. Când înveți să te concentrezi pe ce ai tu de făcut, devine mai ușor. Până la urmă, poți să te pui în situația privitorului, vezi o persoană că se filmează și vorbește singură, cam cât timp te gândești la asta, 5-10 secunde? Apoi revi la ce aveai tu de făcut.
Cumva piedicile ni le punem singuri, dacă ne gândim mereu la ce vor spune ceilalți, nu avansăm. Apoi mai contează și că în afară poți să filmezi aproape oriunde, în muzee, la metrou, etc. și nu ți se cere o taxă extra pentru asta. Am găsit foarte puține locuri unde nu ne-a fost permis să filmăm, majoritatea văd asta ca pe o promovare gratuită, lucru care la noi e perceput diferit.
Reporter: În același timp, am văzut că oamenii se uită mai mult la vloguri din străinătate, iar cele realizate prin România nu sunt foarte urmărite. De ce credeți că se întâmplă asta?
Iulia și Alex: Cred ca vizualizarile depind de mulți factori. La noi pe canal au prins foarte bine vlogurile din Ungaria, și mai puțin bine vlogurile din Cehia, Germania sau alte destinații mai puțin preferate de români.
Cred că oamenii caută locuri de vizitat mai aproape de țară și mai accesibile, mai ales ca probabil majoritatea au petrecut ultimii 2 ani explorând România și au cam văzut deja tot ce e mai important.
„Până la urmă am reușit să facem câteva trasee și să acceptăm faptul că lucrurile ăstea o să se întâmple și că nu avem cum să le controlăm, mai ales de la distanță.”
Reporter: Vă urmăresc de ceva timp și îmi place cea ce faceți. Am văzut că până în prezent ați realizat 86 de vloguri. Care a fost cel mai dificil vlog pe care le-ați realizat, și de ce? În același timp, care a fost cel mai ușor și cât timp v-a luat să-l realizați?
Iulia și Alex: Probabil cele mai dificile vlogurile au fost primele, pentru ca nu știam cum se folosește aplicația de editare, nu știam cum să edităm, ce trebuia să filmăm și cum să filmăm. Ne-am dat seama cu timpul că este foarte important modul în care filmăm și cadrele pe care le tragem, pentru că ne ușurează munca la editare.
Cel mai ușor nu stiu dacă există sau o să existe pentru noi. Cred că la fiecare vlog mai avem câte ceva de adăugat sau modificat, dar încercăm să le facem astfel încât să ne placă 98% și restul să lăsăm pentru următorul.
Reporter: Care este cea mai frumoasă amintire pe care o aveți de când ați început să realizați vloguri de călătorie, dar și care este acea amintire pe care ați vrea să o ștergeți cu buretele și să uitați de ea?
Iulia și Alex: Alex zice ca pentru el, cea mai frumoasă amintire e de când ne-am făcut curajul să plecăm de acasă. Tot căutam scuze să mai stăm, tot amânam plecarea, apoi în luna ianuarie am avut eu un accident pe pârtie, și mi-am fracturat o vertebră. Am fost internată în spital un weekend, apoi dupa externare, a trebuit să stau imobilizata la pat, timp de două luni. Când am reușit să merg singură, și să mă mișc de colo colo, am decis amandoi că trebuie să plecăm, că nu se știe niciodată ce se poate întâmpla, și cum se poate schimba viața într-o clipă.
Pentru mine cea mai frumoasă amintire, este din Mostar, Bosnia. Petrecusem o zi întreagă pe drum, pornisem de dimineață din Golful Kotor, am stat vreo 2 ore în vamă, apoi am mers la Cascada Kravica, pe drum ne-am luat și o amendă, cu alte cuvinte: fusese o zi foarte lungă.
Am ajuns în Mostar, la un AirBnb pe care îl luasem cam pe ultima sută de metri, era seară când am ajuns, vreo 35 de grade, și când am intrat în casă, domnul la care am stat, ne aștepta cu aerul condiționat pornit, cu prăjituri de casă și suc de casă pus la rece. Mi-a schimbat complet ziua, și faptul că a fost atât de primitor, m-a impresionat atat de tare, încât până în ziua de azi, rămâne una dintre cele mai dragi amintiri.
Cel mai dificil moment pe care îl avem, de când am început să fimăm și să călătorim, este seara în care am aflat că a murit Waffles, pisoiul pe care îl avem de când stăteam în camin, pe care, după o vacanță prelungită la bunici, ne-am decis să-l lăsăm acolo, pentru ca era la casă, și era mult mai liber. În prima parte a zilei următoare, am fost amandoi tensionați, nervoși și nu am avut chef de nimic, dar până la urmă am reușit să facem câteva trasee și să acceptăm faptul că lucrurile ăstea o să se întâmple și că nu avem cum să le controlăm, mai ales de la distanță.
Reporter: Am o curiozitate. Dacă tot v-am întrebat de amintiri, aș vrea să ne ziceți care este cea mai frumoasă destinație în care ați ajuns și ce loc ați vrea să vizitați cel mai mult?
Iulia și Alex: Cea mai frumoasa destinație pentru noi, ramane deocamdata Thailanda, am fost acolo acum 5 ani. Am luat biletele dintr-un impuls, și a fost cea mai buna alegere pe care am făcut-o. Era prima dată pentru noi cțnd vizitam Asia, și a fost cu siguranță cea mai memorabila călătorie a noastră. Am explorat, timp de 10 zile, o gramadă de insule din jurul Phuketului, am mers la un sanctuar de elefanți, am făcut snorkeling în golfuri pline de corali, mancarea a fost extraordinară, peisajul foarte exotic, oamenii incredibil de primitori. Este una din destinațiile care oferă de toate pentru toți, poți să petreci luni întregi acolo și încă să mai fii surprins de câte ceva.
Acum ne-am dori foarte mult să mergem în Noua Zeelanda, Japonia și Islanda, nu stiu dacă avem un răspuns mai precis de atât, pentru ca lista noastră de locuri pe care am vrea să le vedem este foarte lungă, și cu cât vedem mai multe, cu atât mai punem destinații pe listă. Ne-am facut un “bucket list” cu experiențele pe care am vrea să le trăim, și locuri în care am dori să ajungem, și ne setam câte un țel, pentru viitorul apropiat. Facem tot posibilul să îl îndeplinim, când îl îndeplinim, trecem la următorul, și tot așa.
Reporter: Totodată, aveți vreun loc în care ați fost și în care nu vreți să mai reveniți vreodată?
Iulia și Alex: Nu avem locuri în care să nu ne dorim să ne întoarcem. Din toate experiențele pe care le-am avut prin țările prin care am mers, am învățat câte ceva, fie despre cultura locală, fie despre noi. Am ajuns într-un punct în care e important pentru noi să fim deschiși la tot ce vedem, pentru a înțelege mai bine cum trăiesc oamenii din anumite zone și pentru a aprecia mai mult locul în care suntem. Încercăm să nu mai avem așteptări de la nimic, și să ne lăsăm surprinși.
„Cred ca sfatul pe care l-am da, ar fi să nu pună prea multă presiune pe ei, există o curba de învățare în procesul acesta, și lucrurile iau timp.”
Reporter: Care credeți că este principala greșeală pe care o face un om care pleacă pe acest drum, acela de a realiza vloguri, și ce sfat i-ați da, din propria voastră experiență?
Iulia și Alex: Cred ca oamenii au asteptări prea mari de la ei însăși, și subestimează mult munca din spatele realizării unui vlog. Noi cel puțin, până să începem să facem content, nu ne-am dat seama cât de mult timp se pierde căutând mereu ceva de arătat pe vlog: un loc interesant, o atracție inediăa, o experiența unică sau orice altceva ar aduce un plus celor care se uită la ceea ce creezi.
Am călătorit în peste 30 de tări în ultimii 5 ani, de pe 3 continente, și stim că exista zile proaste și există locuri care nu au nimic deosebit. Când începi să faci vloguri, devine greu să te împaci cu ideea că e okay să treci prin ele, și să nu filmezi nimic. Noi am realizat că nu știam cum să gestionăm situațiile mai puțin favorabile, astfel încât să nu ne mai afecteze, pentru că dacă ceva ne afectează, lucrul acesta îl transmitem celor care ne privesc.
A fost dificil sa ne motivăm să ieșim pe vreme urâtă, fie cand plouă zile întregi, fie când era foarte frig. Cred ca sfatul pe care l-am da, ar fi să nu pună prea multă presiune pe ei, există o curba de învățare în procesul acesta, și lucrurile iau timp.
Reporter: Ce canale din Romania urmăriți și care vă inspiră cel mai mult?
Iulia și Alex: Urmărim cuplurile de călători: pe Andreia și Ion de la HaiHui în doi, pe Adriana și Bogdan de la Blondrienne, pe Cristi si Ralu, Luminița și Costi de la Sunchase Journey, pe lângă acestea ne mai uităm și la Marian Adventures. Nu avem mereu timp să tinem pasul cu tot ce postează toată lumea, dar învătăm de la fiecare câte ceva.
Ne-ar placea să avem cinematicele celor de la Blondrienne, ușurința pe care o are Cristi atunci când vorbește în fața camerei, coerența Andreiei în a ține un discurs și calitatea tehnică a celor de la Sunchase Journey.
Un canal din afara țării, care ne inspira, este Kara and Nate. Ne place foarte mult spontaneitatea, naturalețea lor și modul de editare, prezentarea destinațiilor sau a experiențelor pe care le trăiesc, fiindcă reușesc să facă vlogurile foarte antrenante, și să te tină lipit de ecran până la final.
Reporter: Acum că am ajuns la finalul interviului, mai am o ultimă curiozitate. Aveți momente în care vreți să renunțați la a realiza vloguri? Și dacă da, ce vă determină să mergeți mai departe?
Iulia și Alex: Cred că oricine se apucă de vlogging are momente când vrea să renunțe, tocmai pentru ca este multă muncă în spate, și uneori rezultatele pe care le obținem nu se ridică la înalțimea așteptărilor pe care le avem de la noi.
Motivul pentru care mergem mai departe, este ca vlogging-ul ne-a ajutat să ieșim din zona de confort. Ne-a făcut să fim mai deschiși, ne-a ajutat să ne schimbăm mentalitatea. De când ne-am apucat, a fost ca un angajament pe care l-am facut unul față de celălalt, ca orice s-ar întâmpla, o să iesșm din casa în fiecare zi, și o să filmam ceva sau o sa vedem ceva.
Suntem constienți că investim foarte mult în YouTube, editare și filmare, atât ca timp, cât și financiar, dar ne plac lucrurile pe care le învățăm, și dacă ceea ce facem, ne ajută să evoluăm noi, ca oameni, merită efortul.
Reporter: Și totuși mai am o curiozitate. Cât de mult contează că amândoi aveți această pasiune? Și dacă ne puteți spune care este șeful dintre voi…atunci când mergeți să filmați, să planificați realizarea unui vlog sau chiar montarea sa?
Iulia și Alex: Călătorit și vlogging full time, ar fi imposibil de făcut, dacă nu am fi amândoi implicați 100%. Noi nu ne câștigam nimic din YouTube deocamdată, este important ca amândurora să ne placă să facem asta, și să fim de acord să investim la fel de mult timp și energie. Când vine vorba de început proiecte ambițioase, dacă nu sunt ambii parteneri angajați în proces, inevitabil pe parcurs, vor trebui undeva să faca un compromis, care pe termen lung va afecta într-un fel sau altul relația, și de acolo se vor genera alte probleme.
Noi formam o echipă, nu functionăm pe principiul de „șef” și „subaltern”. Pentru că amândoi avem un loc de muncă, în afara YouTube-ului, a contat mult să ne aliniem pe partea de editare, că asta e cea mai costisitoare ca timp. Nu stiu daca se observa diferențe la videoclipuri, dar edităm amândoi, în funcție de cine are mai mult timp liber. Restul atribuțiilor s-au împărțit fără să plănuim asta, deobicei Alex ia cazari și eu (Iulia) fac research pentru locații și obiective.
Când suntem pe drum, Alex conduce și eu ma uit de taxe, vignette, vize, teste sau orice mai e nevoie. Amandoi ne ocupam de postat pe Youtube, Alex se ocupă de tag-uri, eu ma ocup de restul social media: TikTok, Instagram, Vero, pagina de Facebook, la mesaje răspundem amandoi. În funcție de cât de mult avem de lucru fiecare, mai preluăm din atribuțiile celuilalt, nu facem nici unul, doar ceva anume în acest proiect.
1 Comment