Cum putem controla hipertensiunea arterială esențială fără medicamente

Cum putem controla hipertensiunea arterială esențială fără medicamente

- in Sanatate, Slider, Timp liber
1524
0

Hipertensiunea arterială (HTA) este una dintre cele mai întâlnite boli ale societații actuale. Pe lângă o clară predispoziție genetică, un rol extrem de important îl are stilul de viață. De aceea, la toți pacienții hipertensivi medicii le recomandă renunțarea la acele deprinderi dăunătoare care crește tensiunea arterială.

De altfel, trebuie să menționez că pacienților cu HTA, stadiul 1, (adică tensiunea arterială sistolică 140-159 și/sau tensiunea arterială diastolică =90-99), fără alte complicații, le recomandăm DOAR modificarea stilului de viață și îi monitorizăm pe o perioadă de aproximativ 6 luni pentru a vedea dacă valorile TA scad.

Iată câteva recomandări (cele mai importante cred eu) ale unui stil de viață sănătos din punct de vedere cardio-vascular:

  • scăderea cantității de sare din alimentație (sub 6g/zi) – să nu uităm că majoritatea alimentelor conțin deja sare în compoziția lor. Trebuie eliminate mezelurile, brânzeturile sărate, murăturile, produsele fast-food…în general lucrurile care ne plac atât de mult pentru că da, sarea dă dependență (vă mai amintiți povestea cu „Sarea în bucate”). Reducerea aportului de sare va scădea valorile TA cu aproximativ 8 mmHg și va creste efectul hipotensoarelor (dacă deja sunteti sub tratament medicamentos).
  • renunțarea la fumat – știu că e greu, dar nu imposibil. Pneumologul vă poate oricând ajuta cu tratament adecvat (ex: substituție nicotinică o perioada de timp) dacă îi veți solicita ajutorul.
  • o dietă corectă presupune multe legume și fructe cel puțin cinci pe zi) și alimente cu grăsimi saturate reduse. Ea vă va ajuta să scădeți TA cu până la 15 mmHg (spre exemplu, de la TA sistolică 155 mmHg puteți ajunge la 140 mmHg, ceea ce e o reducere importanță pentru sănătate).
  • renunțarea la consumul de băuturi alcoolice sau măcar consum moderat (maxim 2 pahare/zi-desigur nu de votca !). TA vi se va reduce cam cu 4 mmHg, dar în mod sigur ficatul si creierul dumneavoastră vor avea beneficii considerabile.
  • cât priveste cafeaua, efectele sale pe termen lung nu sunt inca pe deplin elucidate.Se stie insa ca temporar cafeina poate creste TA. Eu personal, neurolog fiind, recomand o ceșcută de cafea naturală nu foarte „tare” în cursul dimineții deoarece beneficiile ei sunt mai importante decât riscurile.
  • activitate fizică regulată e cheia unei bune sănătăti. Se recomandă mers alert cel puțin 30 minute pe zi, timp de minim 5 zile pe săptămână și TA vă va scadea între 4 și 9 mmHg.
  • scăderea în greutate – cea mai importantă și cea mai dificil de realizat pentru majoritatea dintre noi. Se recomandă un IMC (indice de masă corporală) între 20-25kg/m2) pentru că la fiecare 10 kg pierdute TA va scădea cu până la 10 mmmHg.
  • evitarea și managementul stresului (prin tehnici de relaxare, terapie cognitive) contribuie deasemeni la reducerea valorilor TA crescute.

Să nu uităm că schimbarea stilului de viață este, adesea, mai importantă decât medicamentele înseși. Desigur, medicația trebuie luată conform recomandărilor medicului atunci când este nevoie, dar totdeauna ea trebuie să fie însoțită de un regim corect igieno-dietetic. Pentru că dacă numai medicamentele ar fi suficiente, atunci cu toții am trăi cum avem chef și ar fi suficient să luăm un pumn de pastile pentru a rămâne sănătoși și, de ce nu, nemuritori. Acest lucru le repet pacienților mei de când am început să practic medicina. Nu uitati, sănătatea este, în primul rând, o chestie de disciplină și voință personală de a trăi așa cum trebuie!

Lăsați un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.