Gorjul a dat țării cel mai bun pilot militar, om care a devenit legendă a aviației românești. Născut în Novacii Gorjului la 31 decembrie 1894, Vasile Craiu avea să devină simbol al curajului și iscusinței piloților militari. Deși a trăit doar până la 24 de ani, gorjeanul a reușit ceea ce alții nu au realizat într-o lungă viață. Povestea celui care a devenit AS în aviație începea la 15 ani, moment în care a rămas orfan de tată și a fost nevoit să se mute în București cu mama și frații săi.
Gorjeanul a studiat la Liceul „Cantemir Vodă”, timp în care și-a dat seama că menirea lui este să devină aviator. Totuși, din cauza situației financiare precare, Vasile Craiu este nevoit să urmeze Școala Pregătitoare de Ofițeri de Infanterie.
Demonstrează imediat că are aptitudini, iar rezultatele excelente îl fac să ajungă plutonier din primul an, ulterior, în anul 1913, reușind să fie șef de promoție. A luat parte la campania din Bulgaria, și a primit medalia „Avântul Tăriei”. Mai târziu ajunge sublocotenent și i se permite înscrierea în aviație. De aici, visul gorjeanului se îndreaptă ușor către împlinirea absolută. „În 1915 devine al 59-lea aviator român.
Dovedind curaj și îndemânare în timpul Primului Război primește comanda Escadrilei Nieuport 10, care în ianuarie 1917 este aruncată în luptă .Vasile Craiu devine, în scurt timp, cel mai bun acrobat al corpului român de aviație și la 18 martie 1917 reușește să doboare primul avion Fokker, iar aceasta a fost și prima victorie a unui pilot de vânătoare român. La 19 aprilie, deasupra aerodromului Galați, este implicat într-o luptă cu trei avioane germane pe care reușește să le pună pe fugă.
Nu după mult timp are o altă confruntare cu două avioane inamice în care este rănit în umărul drept, dar reușește să conducă avionul și să aterizeze cu o singură mâna. Într-o altă misiune, Vasile Craiu zboară la joasă înălțime și lansează o bombă în pădurea Scovarga, în mijlocul taberei inamice, și reușește să se întoarcă la bază cu avionul ciuruit de gloanțe”, consemnează pagina „Târgu Jiu Odinioară”.
Tot gorjeanul execută primele misiuni în zbor de noapte din istoria aviației române, iar victoriile îl fac să fie promovat la excepțional. „Craiu obține, alături de camarazii din escadrila sa, un număr de victorii aeriene mai mare decât al tuturor celorlalte escadrile românești, executând un număr de peste 500 de misiuni.
La 1 septembrie 1917 este avansat, la EXCEPȚIONAL, la gradul de căpitan. Avea numai 23 de ani! Superiorii îi recunoșteau, astfel, meritele și era cunoscut în rândul tuturor aviatorilor, iar numele său era un simbol al curajului și iscusinței piloților militari. A fost apreciat de generalul Ieremia Grigorescu ca fiind cel mai bun pilot de vânătoare al aviației române din Primul Război Mondial .Vasile Craiu a decolat, pentru ultima oară, de pe aerodromul din Bârlad , avionul nu îi mai răspunde la comenzi și, astfel, se stinge din viață, la mai puțin de 24 de ani, primul AS al aviației românești de vânătoare, la 24 august 1918. A fost înmormântat cu mari onoruri militare la Bârlad, de unde gorjenii l-au ridicat în 1927 pentru a-l reînhuma la Târgu Jiu. Astăzi , mormântul său nu mai este cunoscut”, mai menționează Ion Țîrlea, administratorul paginii „Târgu Jiu Odinioară”.
În semn de prețuire pentru cel care a fost un simbol al aviației românești, constănțenii și gălățenii au câte o stradă ce poartă numele „Vasile Craiu”.
1 Comment