În țara europeană cu cele mai mici investitii in domeniul cultural, statul nu reușește să creeze programe coerente de încurajare a turismului cultural. În schimb, autoritățile mizează pe activităţi ieftine și campanii facile, promovand lucruri fără esenţă şi vizibilitate.
Europa este considerată una din destinaţiile favorite la nivel mondial, turismul deţinând un rol esenţial în dezvoltarea multor localităţi europene datorită potenţialului enorm de dezvoltare a capitalului natural, istoric și cultural.
Cultura trebuie abordată nu doar ca formă de expresie artistică, dar şi ca un important motor de dezvoltare a capitalului social, economic şi estetic al Târgu Jiu-lui si al judeţului Gorj, transformările locurilor promovate trebuind să fie majore și chiar să ne ia prin surprindere.
Această idee, este, în fapt, o transformare a orașului, o transformare de mentalitate la nivelul cetățeanului. Aceasta revitalizare cultural-turistică trebuie să fie una densă, extrem de variată şi vizibilă care trebuie să ducă la o conştientizare atât a factorilor decizionali cât şi a cetăţenilor oraşului Târgu Jiu si a judetului Gorj.
Cu toţii trebuie să conştientizăm că stăm pe o adevarata mină de aur, care din nefericire a fost ignorată atâta timp.
A venit momentul în care trebuie să analizăm potenţialul pe care îl are Municipiul Târgu Jiu şi judeţul Gorj în vederea valorificării patrimoniului cultural, prin intermediul turismului cultural.
Rolul pe care îl poate juca turismul cultural pentru regenerarea economică a unor zone afectate de restructurare economică este de multe ori esenţial în dezvoltarea oaşelor care mizează pe astfel de proiecte.
Regenerarea urbană dirijată de cultură trebuie percepută ca o nouă abordare în cadrul procesului de dezvoltare economică locală. Cultura și organizarea de evenimente culturale nu mai trebuiesc privite doar ca niște activităţi culturale în sine, ci ca mijloace importante de a atrage investitori, de a conferi mai multă viguare unor zone de locuit, dar mai ales pentru a atrage turiști şi a dezvolta economia locală.
Patrimoniul cultural material şi immaterial nu mai este protejat doar pentru valoarea lui estetică sau pentru semnificația lui pentru comunitate, ci și pentru valorile lui economice ca atracții turistice.
La nivel internaţional s-a schimbat perspectiva cu privire la rolul culturii și a crescut atractivitatea acesteia, care în prezent este văzută ca deservind mai multe scopuri, inclusiv sociale și economice.
La nivel mondial, dezvoltarea turismului cultural a avut loc odată cu creșterea preocupării pentru protejarea și conservarea trecutului (tradiții, obiceiuri, obiecte, clădiri, meșteșuguri,etc.).
Nostalgia față de trecut vine din nevoia de păstrare a rădăcinilor într-un cadru cultural cunoscut în care oamenii își regăsesc identitatea.
Promovarea activităților creative și organizarea de evenimente culturale sunt măsuri des întâlnite în cadrul strategiilor de revitalizare a unor zone aflate în stagnare sau decădere economică, precum și pentru revitalizarea vieții culturale a zonei în sine.
Municipiul Târgu Jiu este un oraş bogat în obiective culturale şi turistice, datorită acestor resurse Târgu Jiul şi-a creat o imagine de oraş cultural la nivel internaţional, imagine de care municipalitatea trebuie să profite şi să creeze un climat favorabil dezvoltării pe mai departe a acestei ramuri.
Promovarea turismului cultural trebuie să devină o prioritate atât pentru factorii locali cât şi pentru operatorii culturali şi de turism din Târgu Jiu şi judeţul Gorj.
Turismul în județul Gorj trebuie gândit în special în jurul operelor lui Constantin Brâncuşi, a lui Tudor Vladimirescu, Ecaterina Teodoroiu, Iosif Keber, Muzeul Satului de la Curtisoara, Hobiţa, a breslei artistice contemporane precum şi a celor legate de mediul natural înconjurător, peşterile, mănăstirile, folclorul și cultura locală.
Este imperios necesar crearea unui brand cu consistenţă şi notorietate în conexiune cu Brâncuşi şi opera lui de la Târgu Jiu.
Este esenţial să începem să dezvoltăm ideea de City Break la Târgu Jiu, nu trebuie să ne mulţumim cu turiştii de weekend care doar tranzitează oraşul la sfârşit de săptămână.
Dar pentru asta, oraşul trebuie să înceapă să devină atractiv prin tururi organizate cu ghizi autorizaţi, un autobuz turistic şi un tur extins care să cuprindă pe lângă vizitarea operele de artă care întregesc Ansamblul Monumental Calea Eroilor, alte puncte de interes pentru turiştii ce vizitează oraşul Târgu Jiu.
Trebuie să regândim la nivelul Judeţului Gorj o agendă culturală puternică la nivel de Autoritate Locală, o agendă care să cuprindă toate manifestările cultural-artistice de pe raza oraşului: manifestări culturale, trasee culturale, tabere interculturale, dialog intergeneraţional, educaţie culturală şi dezvoltarea publicului, şcoli de vară pentru curatori şi teoreticieni în domeniul cultural, iar promovarea brandurilor culturale şi turistice locale trebuiesc promovate la nivel national şi internaţional.
Avand in vedere ca turismul cultural este în esenţă, o formă de dezvoltare economică pe baza resurselor culturale, turismul poate fi un instrument permanent de îmbogăţire culturală, intelectuală, emoţională, economică şi spirituală.
Este tot mai evident că judeţul Gorj are nevoie de o strategiela nivel macro in care toti factorii de decizie să se implice şi să realizeze importanţa turismului în sfera economică.
Europa este plină de modele de succes în ceea ce priveşte turismul cultural, oraşe care îşi susţin economia locală prin atragerea de turişti fapt care ar trebui să ne mobilizeze să dezvoltăm la nivelul judeţului Gorj un concept de City Break prin care să reuşim să atragem un numar cât mai mare de vizitatori şi să facem din juteţul nostru un model în ceea ce priveşte turismul cultural la nivel nţional cât şi internaţional.