O șosea, un nume, însă o priveliște care îți taie răsuflare și te cucerește iremediabil. Într-un singur cuvânt: Transalpina, cea mai înaltă șosea din România, cea care a fost numită „Drumul Regelui”, iar cei care au pus piciorul aici au înțeles de ce șoseaua a primit această denumire. Dacă vrei să respiri aerul curat de munte, o poți face într-un singur loc, pe șoseaua din Munții Parâng. Aici vin anual mii de turiști. Șoseaua care reprezintă mândria Gorjului a fost vizitată chiar și de britanicii unei publicații sportive, iar aceștia au declarat Transalpina ca fiind „cel mai bun drum de condus…din țară”.
Țara de dincolo de munți
Dacă v-ați întrebat vreodată de unde vine numele celei mai înalte șosele din Munții Parâng, ei bine, aflați că „Transalpina” vine de la latinescul „țara de dincolo de munți”. De ce este supranumit „Drumul Regelui”? Pentru că Regele Carol al II-lea, după ce a construit acest drum, undeva prin anul 1938, a ales să îl inaugureze parcurgându-l alături de familia regală.
Deși are o asemenea vechime, Transalpina a ajuns să fie cunoscută foarte târziu, fiind asfaltată pentru prima dată în anul 2009, abia după mai bine de șapte decenii. Transalpina a fost realizată la cererea Regelui Carol al II-lea, alături de legiunile romane, în drumul lor spre Sarmizegetusa și a fost pavată cu piatră, fiind reabilitată de germani în Al Doilea Război Mondial.
Deși este un drum atât de vechi, traseul greoi și retras face ca sălbăticia să fie păstrată de-a lungul deceniilor pentru cei care iubesc muntele.
„Poteca Dracului”
Conform datelor privitoare la acest drum, la început a fost cunoscut ca „Poteca Dracului”, fiind utilizat de păstorii din Mărginimea Sibiului pentru a ajunge cu turmele de oi în Țara Românească. După mai multe intervenții și reabilitări, drumul a fost lăsat în paragină. Abia în anul 2008, Ludovic Orban, ministru al Transporturilor, a decis să reabiliteze acest drum, iar lucrările au început în 2009, însă au fost stopate în 2013, în momentul în care compania Romstrade a intrat în faliment.
Nici până în prezent, lucrările nu au fost finalizate, iar oficial, drumul este închis. Totuși, turiștii care au mașini de teren se mai aventurează pe acest sector de drum, totul pentru a se bucura de frumusețea și sălbăticia naturii.
„Ai sentimentul că te afli pe acoperișul lumii”
Minunata Transalpina a ajuns să fie cunoscută chiar și peste hotare. Totul datorită redactorilor de la o publicație din Marea Britanie, aceștia venind să testeze „Drumul Regelui” cu un Jaguar F-type V8 S. Henry Catchpole și Dean Smith, jurnaliști la publicația auto „EVO” au declarat Transalpina ca fiind cel mai bun drum de condus din România.
Britanicii au testat și Transfăgărășanul, însă au decis că drumul nostru este mult mai bun. „Ai sentimentul că te afli pe acoperișul lumii (…) Îmi pare rău, dar acesta este cel mai bun drum de condus din România (…)
Transfăgărășanul este absolut minunat, dar există ceva la Transalpina, poate sălbăticia, care o face și mai mult să își taie răsuflarea. Este literalmente un drum care, odată văzut, nu poate fi uitat nicicând”, a declarat Henry Catchpole.
Altitudine de peste 2.000 de metri în Pasul Urdele
Transalpina străbate patru județe, respectiv Gorj, Vâlcea, Sibiu și Alba. Șoseaua traversează Munții Parâng de la Sud la Nord, iar altitudinea cea mai mare se întâlnește pe o suprafață de aproximativ 20 de kilometri, în județul Vâlcea. „Drumul Regelui” face legătura între orașele Novaci, județul Gorj și Sebeș, județul Alba.
Cel mai înalt punct se întâlnește în Pasul Urdele, acolo fiind o altitudine de 2.145 metri.
1 Comment