Miruna Cosma este în clasa a XII-a la Colegiul Național „Spiru Haret” din Târgu Jiu și este una dintre elevele care au reprezentat România la Olimpiada Internațională de Lectură, unde a obținut un onorabil premiu II. Tânăra spune că și-a descoperit pasiunea pentru literatura la sfârșitul clasei a IV-a, însă acest talent al ei este unul înnăscut. Miruna se consideră o tânără obișnuită, cu preocupări specifice elevilor profilului uman, dar spune că a mai dezvoltat și o pasiune pentru operele pictorilor suprarealiști. „Îmi place să îmi imaginez lumi posibile, paralele, sau nu, cu cea reală și să mă transpun pe mine însămi într-un microunivers arhetipal, care se naște la infinit din sine însuși”, spune Miruna Cosma, identificându-se cu personajul principal din cartea „Fata din casa vagon” a Anei Maria Sandu. Fata participă la olimpiade de limba română din clasa a V-a, iar din clasa a VI-a s-a calificat la toate fazele naționale ale olimpiadelor, iar anul acesta și la cea internațională. Rolul de vicepreședinte al Consiliului Școlar al Elevilor, pe care îl deține, a învățat-o că oamenii ar trebui să renunțe la egoism pentru atingerea unui scop comun, iar în ceea ce privește viitorul său, cel de după absolvirea studiilor, Miruna recunoaște că este indecisă, dar Facultatea de Drept este o opțiune; iar când va veni vremea să își aleagă o meserie, este convinsă că o va practica în țară.
Reporter: Spune-mi care sunt pasiunile tale și căreia îi acorzi cel mai mult timp?
Miruna Cosma: Nu mi-a plăcut niciodată să vorbesc despre pasiunile mele, pentru că nu le pot ierarhiza și pentru că, în esență, ele sunt aceleași cu ale oricărui elev al unui profil uman. Scriu, citesc, mă uit la filme și în ultimii ani am dezvoltat o pasiune pentru operele pictorilor suprarealiști. Cred că timpul îl împart, în medie, în mod egal. Sau cel puțin așa îmi propun.
Reporter: De când ai început să fii pasionată de literatură?
Miruna C.: Cred că m-a pasionat literatura încă din clasele primare. La finalul clasei a IV-a am primit o diplomă pe care erau scrise versuri din Eminescu. Mi-o amintesc perfect și acum. Apoi, în clasa a V-a, am participat la etapa națională a Concursului „Ionel Teodoreanu”, unde am obținut Premiul I. În viziunea mea, există pasiuni cu care ne naștem și există și acelea care se formează în timp. Pentru mine, literatura se află în prima categorie.
Rep.: Care este autorul tău preferat? Te regăsești în vreo operă citită de tine; te identifici cu vreun personaj?
M.C.: Nu știu dacă am un autor preferat; o admir pe Ana Maria Sandu pentru abilitățile sale narative, pe care le consider diferite de tot ceea ce am citit până acum. Uneori, mă identific cu personajul principal al cărții sale, „Fata din casa vagon”, un alter ego naratorial, captiv într-un labirint al universurilor probabile. Îmi place să îmi imaginez lumi posibile, paralele, sau nu, cu cea reală și să mă transpun pe mine însămi într-un microunivers arhetipal, care se naște la infinit din sine însuși. „Casa vagon” devine, prin urmare, o metaforă a existenței umane.
Rep.: Știu că ești vicepreședinte în cadrul Consiliului Școlar al Elevilor. Ce înseamnă acest rol pentru tine?
M.C.: Consiliul Școlar al Elevilor a însemnat pentru mine o lecție de prietenie și de implicare, o experiență care m-a învățat că oamenii ar trebui să renunțe mai des la egoism, în vederea concretizării unui scop comun.
Cred că cea mai interesantă oportunitate pe care Consiliul Școlar al Elevilor mi-a oferit-o a fost aceea de a forma o echipă unitară, alcătuită din oameni puternici și ambițioși, pe care îi admir și de la care am învățat că uneori nu rezultatul final este cel care ne definește ca grup, ci drumul pe care am reușit să îl urmăm ÎMPREUNĂ.
Tot împreună am reușit să punem bazele unui club de lectură al Colegiului Național „Spiru Haret”, „Necuvinte potrivite” și ale unui club de artă dramatică. Consider că această experiență mă va ajuta foarte mult în viitor, pentru că m-a învățat să fiu determinată, organizată și să mă dedic în totalitate unui scop colectiv.
Rep.: Ai reușit să obții premiul II la Olimpiada Internațională de Literatură; ce alte premii ai mai obținut până acum?
M.C.: Clasa a XI-a a fost pentru mine plină de călătorii culturale care m-au format ca om și ca filolog. Am obținut Premiul I la etapa națională a Concursului „Ion Barbu-Dan Barbilian”, urmat de Premiul al II-lea la etapa națională a Olimpiadei de Limba și Literatura Română și, în cele din urmă, de rezultatul menționat.
Rep.: Care ar fi avantajele participării la olimpiade? Cât de important este pentru tine să te afli printre fruntași?
M.C.: Olimpiada a reprezentat pentru mine o formă inedită de expresie și de autocunoaștere. Datorită participărilor succesive la olimpiadele naționale, am învățat despre mine însămi că urăsc renunțările și consider că suntem cu adevărat învinși doar atunci când ne dăm bătuți. Olimpiadele mi-au oferit șansa să cunosc oameni minunați, artiști, creatori de lumi miniaturale din care, într-o zi, știu că se va naște lumea pe care o visez. Pentru mine, nu este esențial să mă aflu pe podium, ci să câștig o luptă interioară, aceea cu mine însămi.
Rep.: Urmează să dai Bacalaureatul la anul; te simți pregătită pentru această provocare? Care sunt planurile tale după absolvirea liceului?
M.C.: . Nu cred că Bacalaureatul este o provocare, ci o etapă firească din viața fiecărui adolescent, care implică atenție, concentrare și o pregătire școlară medie. Pentru mine, una dintre cele mai grele întrebări a fost mereu: „Care sunt planurile tale după absolvirea liceului?”. Obiectivele mele nu sunt foarte bine fixate, dar Facultatea de Drept este una dintre opțiuni. Un aspect de care sunt însă sigură este că nu voi părăsi România.