În anul 1917, un grup de intelectuali ai orașului Târgu Jiu, urbe ce se afla sub ocupația armatelor germane și austro-ungare, au deschis un curs pregătitor pentru clasele I-IV ale Liceului „Tudor Vladimirescu”. Acest curs era un fel de meditație pentru cei 140 de elevi care participau.
Fiindcă autoritățile germane nu s-au opus, de la 1 august 1917, elevii gimnaziului au putut studia limba română, limba franceză, limba latină, limba germană, matematică, geografie, zoologie, geologie, caligrafie, religie, botanică, fizică, chimie, higienă, muzică, gimnastică, desen, dar și două ore de istorie la fiecare clasă.
Pe site-ul www.asociatiapleniceanu.ro, profesorul de istorie Andrei Popete Pătrașcu scrie următoarele cu privire la acest fragment din istoria Gorjului:„Oraşul Târgu-Jiu a fost unul dintre primele oraşe din ţară ocupate de către armatele germane şi austro-ungare, suferind din prima jumătate a lunii noiembrie 1916, o ocupaţie dură timp de doi ani. În această perioadă populaţia oraşului a avut de îndurat, pe lângă rigoarea autorităţilor germane, grele lipsuri, rechiziţii de alimente, materiale, obligaţia de a-i încartirui pe soldaţii şi ofiţerii germani şi austro-ungari, cenzură etc. Cu toate acestea, așa cum se arată într-o adresă din data de 21 august 1917, un grup de intelectuali ai orașului «au luat frumoasa inițiativă de a deschide în localul Gimnaziului (din Târgu-Jiu – n.n.) un curs pregătitor de cele patru clase secundare pentru elevii carii și-au arătat dorința că pot face examen integral de o clasă secundară, fiindcă s-au mai pregătit aparte în familie, cât și pentru cei care au rămas coringenți (…)». Cu aprobarea autorităților germane, gimnaziul a început să funcționeze din data de 1 august 1917, la cursuri înscriindu-se, la toate clasele (I-IV), un număr de 140 de elevi.”