În cadrul acestui interviu îl vom cunoaște pe Daniel Bîrsan, un tânăr din Târgu Jiu, care, împreună cu echipa din care face parte, a realizat o aplicație prin care oamenii se pot adresa mult mai ușor unei primării. Totodată, vom afla cum privește Daniel digitalizarea administrației publice locale și ce ar schimba, dacă ar putea, în relația dintre o primărie și locuitorii dintr-un oraș.
Reporter: Înainte să începem acest interviu aș vrea să ne zici câteva lucruri despre tine, unde ești elev, ce pasiuni ai, ce fel de om ești?
Daniel Bîrsan: Sunt elev la Colegiul Național „Ecaterina Teodoroiu“, din Târgu Jiu, în clasa a XI-a, însă educația mea nu se oprește odată ce ies pe porțile liceului. Îmi place mereu să îmi extind aria de cunoaștere în cât mai multe domenii și să mă implic în diverse proiecte. În timpul liber, încerc să îmi echilibrez partea empirică a personalității prin artă, fiind pasionat de fotografie și de chitară, care mă ajută să văd lumea dincolo de superficialitatea aparentă a acesteia. Realizez că este nevoie de o schimbare, iar lumea nu se schimbă, ci se educă, iar cel mai bun mod de a educa este să educi prin puterea exemplului tău!
Reporter: Crezi că implicarea poate schimba și dacă da…care este obiectivul tău?
Daniel Bîrsan: Da, implicarea este cheia implementării schimbării şi a creşterii devotamentului. Ralph Waldo Emerson afirma că „lumea face loc persoanei care știe exact unde merge”, așa că, obiectivul meu este să reușesc cât mai multe și să ajut cât mai mult posibil, fără să uit să mă bucur de parcurs și de oamenii care o să îmi fie alături!
Reporter: Am văzut că ai lucrat alături de câțiva tineri, din diferite orașe ale României, la aplicația „RReports”. Înainte să vorbim despre această aplicație aș vrea să te întreb cum i-ai cunoscut pe acești tineri, cum v-ați hotărât să faceți această aplicație, și dacă ne poți spune câteva cuvinte despre fiecare?
Daniel Bîrsan: În primăvara acestui an, am aflat de un proiect „Academia DpIT” care ajută liceeni din toată țara să găseasca soluții tehnologice și sustenabile la problemele cu care se confruntă lumea. Prin intermediul acesteia m-am întâlnit cu restul echipei EaglesCode în care am dezvoltat platforma „RReports”.
În echipă, alături de mine, sunt și Trifan Gabriel, din Tecuci cu rolul de Fullstack developer foarte priceput în partea IT, care s-a ocupat de alegerea celor mai potrivite tehnologii, dar și de ghidarea noastră în cazul în care întâlneam probleme, Bodea Denisa din Cluj-Napoca, care are abilități foarte dezvoltate în UI/UX design, fără munca ei, interfața aplicației nu putea să aibă forma din prezent, Luca Culcean din Satu Mare cu calități pe partea de copyrighting, design thinking și Andrei Bogdan din Berlin, Germania, care a ajutat la codarea aplicației și la aducerea acesteia la forma prezentă.
Reporter: Cum v-a venit ideea cu această aplicație, în ce constă această aplicație și cine a ales numele ei?
Daniel Bîrsan: Ideea aplicației a pornit de la faptul că ne plimbam prin orașele noastre și vedeam diverse probleme pe care administrațiile locale nu le știau sau nu le aflaseră încă, astfel după ce am cercetat procedurile prin care s-ar putea face sesizări, am văzut că multe orașe au proceduri complexe și diferite unul față de celălalt, fapt care îngreunează foarte mult buna funcționare a unei democrații participative sănătoase.
Astfel ne-am gândit să dezvoltăm o aplicație prin care cetățenii să trimită sesizări către administrațiile locale direct de pe telefonul mobil, simplificând procesul atât pentru locuitori cât și pentru turiști. Primăriile partenere pot primi reclamațiile pe o platformă specială și ușor de folosit, astfel orice persoană poate lucra cu ajutorul ei. Numele aplicației a fost destul de dificil de ales, însă după o listă lungă de nume am considerat prin vot că „RReports” este cel mai potrivit.
Reporter: Pentru realizarea aplicației „RReports” ați avut cumva un mentor care să vă ajute? Dacă da, cine și ce ne poți spune despre el?
Daniel Bîrsan: Da, un rol foarte important l-a jucat și mentorul nostru, Florin Lăudat, din Timișoara cunoscut în cadrul proiectului „Academia DpIT” care ne-a ajutat săptămânal cu sfaturi, iar fără implicarea sa nu cred că ajungeam așa departe cu dezvoltarea aceastei idei. El ne-a sugerat să dezvoltăm o platformă specială și ne-a învățat foarte multe aspecte legate de acest domeniu. Totodată, pe partea de organizare și cooperare am fost ajutați și de Mihnea Gogu și Andreea Ploscar din Cluj-Napoca.
„Am discutat cu multe adminsitrații locale, care au fost încântate de idee și doresc implementarea acesteia…”
Reporter: Am înțeles că ați prezentat această aplicație mai multor primari din țară. Cum au reacționat primarii când au văzut această aplicație și dacă există un oraș unde primarul a zis: „Gata, de mâine vreau să o folosim”?
Daniel Bîrsan: Am discutat cu membri din administrațiile locale, iar toate persoanele cărora le-am prezentat soluția dezvoltată au fost încântate de idee și doresc implementarea acesteia cât mai repede, deoarece nu ar beneficia doar cetățeanii, cât și primăriile. Orice lucru calitativ și de lungă durată cere timp,dar încercăm să aducem aplicația în buzunarele oamenilor în perioada următoare, anul 2022 fiind un an important pentru digitalizarea României.
Reporter: Aș vrea să ne prezinți în câteva secunde cum funcționează aplicația „RReports” și cum o pot folosi cei care ar vrea să lucreze cu ea, adică locuitorii unui oraș?
Daniel Bîrsan: Desigur, la început utilizatorii vor trebui să își creeze un cont, folosind adresa de mail, contul Google sau contul Facebook, apoi din pagina principlă pot selecta dacă doresc să creeze o sesizare nouă, să le vadă pe cele existente și detaliile acestora sau să vadă pagina de știri unde atât administrațiile locale, cât și presa locală parteneră, pot trimite știri sau informații către cetățeni.
Reporter: Cât de mult crezi că această aplicație ar putea îmbunătății relație dintre locuitorii unui oraș și administrația publică locală și de ce?
Daniel Bîrsan: Sunt de părere că administrațiile locale au o comunicare destul de scăzută cu cetățenii, neștiind exact cu ce probleme se confruntă aceștia în viața de zi cu zi. Astfel, simplificându-se procesul de transmitere al problemelor, primăriile pot adopta proiecte care să aducă beneficii unui număr cât mai mare de cetățeni și axate pe nevoile curente ale acestora.
Reporter: Am înțeles că inclusiv designul acestei aplicații este unul modern și intuitiv. Cât de mult contează acest aspect pentru o aplicație și crezi că acest lucru poate determina mai mulți utilizatori care să folosească această aplicație?
Daniel Bîrsan: Cred ca designul are un rol cheie privind utilizarea aplicației pentru că este singura parte a acesteia pe care utilizatorul o folosește. Astfel, încă de la început ne-am gândit ca aplicația să fie cât mai ușor de folosit, am adăugat și un tutorial inclus în aceasta, are atât DarkMode cât și LightMode, care pot fi schimbate în funcție de preferință, iar textele din aplicație sunt atât în limba română, cât și în limba engleză, în funcție de setările telefonului, putând fi folosită și de turiștii străini. Se adaptează perfect pe orice ecran, iar designul acesteia e skeuomorphic, aspect pe care îl folsesc și marile companii de tech, astfel dacă o persoană a mai folosit înainte aplicații de la Google, Apple, Facebook sau Amazon nu va fi nicio problema în utilizarea acesteia.
Reporter: Am văzut că ai fost premiat recent în cadrul Galei premiilor Academiei Descoperă-ți Pasiunea în IT 2021, pentru această aplicație. Ce înseamnă pentru tine acest premiu și cât de mult te motivează să dezvolți și alte aplicații care să ajute locuitorii dintr-o comunitate locală?
Daniel Bîrsan: Acest premiu arată în primul rând faptul că ideea noastră aduce un plus de valoare societății și că este apreciată de persoanele din domeniu. Însă motivația din spatele dezvoltării aplicației cred că vine din dorința noii generații de a schimba în bine lumea pe care o primim prin intermediul tehnologiei.
Reporter: Că tot vorbim despre aplicații care să ajute comunitățile locale, te-ai mai gândit și la alte aplicații care să ajute o comunitate locală și daca da cam ce probleme ar viza această aplicație?
Daniel Bîrsan: Noi ne dorim să construim cât mai multe pachete pentru primării prin care să ajutăm la digitalizarea acestora, în special ne dorim ca pe viitor să ajutăm să integram documentele emise de primării într-o bază de date, astfel încât să se micșoreze numărul de hârtii pe care va fi nevoit să îl aducă cetățeanul, dar și să îmbunătățim aplicația și integrarea blockchain în funcționalitatea acesteia. Iar acum, în paralel, lucrez în cadrul altui proiect ce vizează educația non-formală și comunicarea elevilor cu Consiliul Județean al Elevilor deja premiat cu locul I în cadrul celui mai mare hackathon de educație din România „EduHack”.
Reporter: În ce constă acest nou proiect la care lucrezi acum și de care caia dus aminte?
Daniel Bîrsan: Păi vorbim despre „SupraKit – Kit de supraviețuire la liceu”. Acest kit conține resurse de educație non-formală: financiară, inteligență emoțională, somn etc, un loc în care elevii pot să întrebe elevii din apropiere diverse probleme și o pagina în care să raporteze o problemă a sistemului educațional către consiliului județean al elevilor
„Adminisitrațiile publice locale nu sunt suficient de deschise cu privire la proiectele propuse…”
Reporter: Din câte mi-am dat seama ești un tânăr ce își dorește să se implice în viața unei comunități, dovadă este și aplicația „RReports”. Din câte ai observat tu până acum ce ar trebui schimbat la o administrație publică locală, cum ți se pare relația dintre locuitorul unui oraș sau comune, de ce nu, cu administrația publică locală și ce ai schimba în această relație?
Daniel Bîrsan: Consider că, administrațiile locale nu sunt suficient de deschise cu privire la proiectele propuse, iar cetățenii nu își exercită eficient dreptul de a accesa informații de interes general. Personal, eu aș crea o licitație care cuprinde mai multe proiecte, iar cetățenii să aleagă unde se duc o parte din taxele și impozitele pe care le plătesc, astfel încât dezvoltarea localității să fie cât mai pliată pe nevoile cetățeanului.
Reporter: Dacă mâine ai fi primarul unei localități care ar fi primul lucru pe care l-ai schimba?
Daniel Bîrsan: În primul rând, aș angaja lângă mine oameni competenți care știu să analizeze nevoilor cetățenilor, analizând rapoartele existente și efectuând studii de fezabilitate, dar și specialiști în atragerea de fonduri europene, deoarece cred că multe administrații locale nu profită de pe urma acestei oportunități de dezvoltare. Aș crea un loc cât mai favorabil pentru antreprenori, ajutând procesul birocratic și construind sisteme de taxare speciale și progresive.
Totodată, aș urmări exemplul altor localități mai dezvoltate din România, precum Comuna Ciugud din Alba, dar și analizând sistemele funcționale din țările nordice, investind în educație și în digitalizare.
Reporter: Am ajuns la finalul acestui interviu. Ce planuri de viitor ai, unde vrei să mergi la facultate și dacă după terminarea facultății ai vrea să te întorci în Târgu Jiu și dacă da, în ce condiții?
Daniel Bîrsan: Vreau să merg la facultate în București, urmând mai departe domeniul IT. Cert este că vreau să rămân în România și să ajut la dezvoltarea acesteia, fapt vizibil și prin proiectele prezente, în cazul în care voi considera că pot să fiu mai productiv sau efortul meu va avea rezultate mai mari în Târgu-Jiu mă voi întoarce.