Informații contact

REVISTA CULT URA SRL, Str. Marin Sorescu 2A, Targu Jiu, Gorj

Tel. 0731 088 036

La puțin timp după ce Ministerul Culturii a anunțat achiziționarea lucrării „Cumințenia pământului” de Constantin Brâncuși pentru suma de 11 milioane de euro, din care șase milioane de euro ar urma să fie acoperită din subscripție publică, au apărut păreri care pun la îndoială valoarea lucrării.

Sorana Georgescu Gorjan, unul dintre cei mai apreciați cunoscători ai operei lui Brâncuși, fiica inginerului Gorjan care a ridicat Coloana „Fără de Sfârșit“, apreciază că lucrarea „Cumințenia Pământului” este una dintre operele esențiale din operele marelui artist: „Din punctul meu de vedere, «Cumințenia pământului» este una dintre cele mai importante opere ale lui Brâncuși și legătura ei cu țara noastră este foarte importantă. Este una dintre așa numitele lucrări ale «cotiturii». Împreună cu «Sărutul», «Rugăciunea», lucrarea «Cumințenia Pământului» reprezintă momentul în care Brâncuși s-a desprins de formula clasică. Este deosebit de important faptul că rămâne în țară, să fie văzută de toți românii, deoarece este o valoarea foarte mare adusă patrimoniului național. Practic, sala «Brâncuși» de la Muzeul Național de Artă este din ce în ce mai sărăcăcioasă, pentru că au tot dispărut din lucrări și este important ca această lucrare să rămână în țară“.

Campanie de informare

Opera lui Brâncuși nu  poate fi cunoscută fără o pregătire prealabilă. Din acest motiv, Sorana Georgescu Gorjan consideră că trebuie ca mai înainte să se desfășoare o campanie de informare a populației: „Au existat păreri împărțite. Au existat oameni care au spus să rămână în țară, iar alții că este urâtă, de ce să o luăm? Din punctul meu de vedere, trebuie organizată o campanie de explicare, de informare prin mass-media, a valorii acestei lucrări, ca lumea să știe despre ce este vorba, să știe ce înseamnă. Specialiști de marcă au scris cărți întregi despre ea și aceste lucruri pot comunicate lumii”

„Dacă o vezi fără să ai niciun fel de idee despre ce este, despre povestea ei, despre felul în care atunci când în 1910 a fost pentru prima dată expusă au existat și atunci controverse. Unii, mai conservatori, au contestat-o. O echipă mai modernă a fost vehementă în apărarea ei. Întotdeauna au existat diverse păreri, iar populația dacă nu este în temă va spune de ce să dăm atâția bani. Asta este o reacție la prima mână. Părerea mea este că lucrarea este absolut importantă. Pentru mine este limpede că este o lucrare absolut esențială, dar pentru ca ceilalți să fie de acord e nevoie de o perioadă de instruire“.

Subscripția se practică la toate marile muzee, Sorana Georgescu Gorjan spune că oamenii ar trebui să conștientizeze valoarea lucrării și să contribuie cu fondurti: „În România, dacă te uiți cum  se cumpără tot felul de toatele pe care să plătesc sume mari fără să se crâcnească, atunci cred că se poate face un efort pentru o operă de cultură importantă pentru noi și pentru urmașii noștri, copiii noștri care vor veni să vadă lucrări de Brâncuși“.

Distribuie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.