Informații contact

REVISTA CULT URA SRL, Str. Marin Sorescu 2A, Targu Jiu, Gorj

Tel. 0731 088 036

Ministerul Educației Naționale și Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei organizează în perioada 7 – 20 noiembrie o consultare națională privind regimul temelor pentru acasă. Chestionarele Ministerului pot fi completate de profesori, de elevi, dar și de părinți, fiecare având setul său de întrebări.

Demersul MEN se adresează actorilor educaționali din învățământul primar, gimnazial și liceal și presupune completarea unor chestionare on-line, elaborate în funcție de specificul a trei categorii de public: cadre didactice, elevi și părinți. Cercetarea are ca obiective indentificarea unei noi abordări în ceea ce privește rolul acestor activități de învățare, respectiv corectarea unor disfuncționalități semnalate. Potrivit MEN, datele ce urmează a fi colectate vor permite identificarea stării de fapt în privința temelor pentru acasă și vor contura variante de ameliorare a eventualelor derapaje prin adoptarea unor instrumente de reglementare. Nu se solicită date personale, iar răspunsurile centralizate sunt confidențiale şi vor fi utilizate exclusiv în scopul consultării.

Ce spun profesorii și părinții din Gorj

Temele pentru acasă au fost mereu un subiect sensibil, chiar și unii profesori considerând că programa este stufoasă. Nici profesorii nu au încredere în consultări! „Se vorbește de ani de zile de aerisirea materiei, dar este mai încărcată, de debirocratizare, dar am devenit sclavii documentelor, așa că nu mai contează ce faci, contează ce ai în dosar. Aș propune o consultare privind salariile noastre, dar cine să se gândească la acest aspect? Consider că temele sunt prea multe, iar într-o mare măsură acestea se fac tot în clasă. Temele ar trebui să fie puține, dar eficiente. Nu cantitatea, ci calitatea ar trebui să primeze. Așadar, eu consider o pierdere de timp această consultare, sunt alte probleme care necesită o abordare urgentă și corectă”, a spus profesorul Niculina Chițulescu din Motru. `

„Încă o consultare publică! Atât cred că e de spus. MEN a avut în consultare o serie de metodologii, dar ele au apărut exact în forma în care erau proiectate. Nu cred că citește cineva părerile noastre. Eu mi-am făcut datoria și mi-am spus părerea. În legătură cu temele, consider că trebuie să existe, dar să nu încarce foarte mult elevul. La disciplinele pe care le predau eu temele sunt rare. Fixăm foarte mult în clasă, pentru că avem timp. La alte materii însă, timpul nu permite profesorilor așa ceva, deci elevii sunt obligați să rezolve acasă. Cei conștiincioși lucrează chiar dacă nu primesc teme. Cei mai puțin conștiincioși trebuie să fie constrânși cumva. Deci, nu se poate fără teme”, a spus profesorul Carmen Vulpe, directorul adjunct al Colegiului „Gheorghe Magheru” din Târgu-Jiu.

„Temele pentru acasă reprezintă un subiect sensibil. Din mai multe puncte de vedere. În primul rând, din cauza programei școlare încărcate, apar și temele complexe, în primul rând la clasele primare, apoi la cele gimnaziale. Cu siguranță acel sistem învechit prin care elevii erau împovărați cu teme nu se mai pliază pe ceea ce există „în piață”. Nu spune nimeni să se renunțe la responsabilizarea elevului de a-și sintetiza/analiza cele învățate, dar trebuie găsite soluții prin care aceștia să nu mai resimtă greutatea unei teme redundante. Asta nu se poate fără ca programa școlară să devină mai suplă, mai eficientă”, a declarat un profesor de limba română. „Profesorii/învățătorii care dau teme inumane (cantitativ, desigur) se vor simți frustrați. Dileme de genul „Cum mai pot face performanță dacă nu-i mai sufoc cu teme peste teme?!” vor apărea inevitabil în gândirea perimată a acestor cadre didactice, ancorate strict într-o realitate trecută… Desigur, reversul medaliei apare la conștientizarea elevului, oricum dezinteresat să învețe, că trebuie să asimileze informația. Iar tema pentru acasă tocmai asta verifica. Așadar, procesul va fi unul greu, la fel de dificil ca multe dintre temele pentru acasă p care le primesc școlarii mici”, susține un alt profesor.

O parte a părinților elevilor din școlile târgujiene sunt îngrijorați că această consultare nu va avea nicio urmare, la fel ca multe alte așa zise consultări. Unii părinți și-ar dori o schimbare în programa școlară, teme mai puține, concentare pemateriile la care se susțin examenele naționale etc. „În primul rând, eu nu cred în treaba asta cu consultarea on-line. E o abureală. Ne consultă să… ce? Niciodată ministerul nu ține cont de cineva. Strict ce au ei – sau nu au – în cap. Ideile noastre (profesori, părinți, elevi) nu contează. Consultarea e la modă, dar ineficientă. În al doilea rând, nu am nicio îndoială că dacă este să se schimbe ceva, va fi un proces de durată. S-a mai încercat și nu s-a reușit decât o și mai mare încurcătură”, a spus Cosmin, părinte.

„Sunt copii care doresc să facă performanță, pentru care temele de casă sunt un mod de viață, dar la polul opus, sunt foarte mulți cu probleme deosebite în familie, cu probleme de sănătate, de adaptare, care necesită o altă abordare a timpului liber. Sunt copii care fac naveta, ajung acasă obosiți, e greu cu atâtea teme. Trebuie să se schimbe ceva. Unii profesori înțeleg, alții nu”, a spus Irina, mama unui elev de clasa a VIII-a.

Pentru cei interesați, chestionarele sunt disponibile aici:

Distribuie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.