Etapa atelierelor din cadrul proiectului „Poveștile care ne fac bine. Exerciții de imaginație, scriere creativă și teatru” s-a încheiat. A fost o perioadă plină de activități diverse, desfășurate cu entuziasm și dăruire de către coordonatori, la care au participat copiii aflați în patru centre din subordinea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 5 (DGASPC SECTOR 5): Centrul de Zi „Mihail Sadoveanu”, Centrul de Zi „George Călinescu”, Centrul Social Comunitar „Ferentari” și Complexul de Servicii pentru Protecția Copilului – Apartamente Sociale de Tip Familial.
„În cadrul acestei etape, copiii au participat la 5 tipuri de ateliere cu scopul de a învăța diverse tehnici prin care să reușească să combată fenomenul de bullying cu care se confruntă zi de zi.
Atelierele de consiliere pentru dezvoltare personală
Atelierele de consiliere pentru dezvoltare personală susținute de psihologul Lorena Diaconescu au reprezentat bune ocazii de învățare prin joacă a unor noțiuni importante despre lucrul în echipă și despre sine, dar mai ales despre relaționarea cu cei din jur în situații plăcute și mai puțin plăcute. Interacțiunile pe echipe alese aleatoriu s-au transformat în adevărate momente vesele și emoționante și chiar dacă inițial au fost întâmpinate cu reținere, în cele din urmă copiii au reușit să descopere puncte comune și să se conecteze.
Atelierul de scriere creativă
Poate cea mai mare provocare a reprezentat-o atelierul de scriere creativă – scrisul fiind privit, în general, ca o activitate scolastică – dar, într-un final, libertatea de a scrie propria poveste fără a fi condiționat de o structură anume sau subiect, a avut succes în rândul copiilor. Sub îndrumarea lui Radu Crăciun, situații aparent banale au fost creionate pe hârtie și rămân mărturie a ceea ce înseamnă impactul acestor situații neplăcute pentru participanți. Chiar dacă personajele sunt unele imaginare, esența poveștilor relevă înțelegerea trăirilor de care copiii au parte.
Cele mai diverse activități s-au reunit în cadrul atelierelor de art-terapie. Îndrumați de Andra Mirescu copiii și-au proiectat în minte și mai apoi au pictat pe tricouri albe, un spațiu sigur unde să se simtă protejați și în care să-și dea voie să fie așa cum sunt ei cu adevărat, să-și identifice defectele ca mai apoi să le accepte și să le transforme în avantaje. Reprezentarea sentimentelor cu ajutorul culorilor este o bună practică care ajută la o mai bună înțelegere a acestora.
Atelierele de teatru
Atelierele de teatru coordonate de actrița Claudia Revnic au reprezentat ocazii potrivite în care copiii au pus în scenă diferite situații de bullying cu care se confruntă. Aici au ieșit la iveală cele mai multe situații neplăcute pe care participanții le-au experimentat, cum ar fi banale neînțelegeri între colegi sau chiar confruntări dure cu profesorii. Rememorând aceste situații, copiii au reușit să înțeleagă mai bine de ce în anumite momente oamenii reacționează neplăcut, și mai ales, cum pot ei să treacă mai ușor peste astfel de momente.
Mădălina Dorobanțu a abordat puțin diferit situația în cadrul atelierelor de teatru susținute de ea, copiii fiind implicați în mai multe jocuri prin care coordonarea, atenția și încrederea în ceilalți participanți au fost puse la încercare. Prin intermediul acestor activități copiii au reușit să afle mai multe lucruri despre ei și implicit despre ceilalți participanți. Toate aceste exerciții se înscriu într-o serie de jocuri premergătoare spațiului scenic, dar în același timp tehnicile deprinse în urma participării la aceste sesiuni sunt valoroase și în viața de zi cu zi.
Sub supravegherea Deliei Ionescu, în cadrul atelierelor de arte plastice, copiii și-au transformat povestea într-o lucrare palpabilă, prin tehnica colajului. Precum un puzzle atipic, pe coala de hârtie goală s-a întregit, bucată cu bucată, povestea fiecăruia. Tot soiul de ilustrații mai mult sau mai puțin realiste s-au îmbinat cu elemente naturale precum frunze uscate, ca în final să traducă vizual povestea pe care fiecare copil a dezvoltat-o în cadrul atelierelor de scriere creativă.
În cele din urmă, toate activitățile au fost un real succes, opiniile copiilor fiind pozitive, chiar dacă, pe alocuri, amintirile accesate în timpul sesiunilor de lucru n-au fost din rândul celor mai plăcute.” a precizat Diana Parpalea, specialist PR, Teatrul Ion Creangă din București.
În continuare puteți citi câteva mărturi ale copiilor
„Mulțumesc pentru lucrurile învățate referitoare la #bullying, iar cu această ocazie am aflat multe alte lucruri noi despre oamenii din jurul meu. Vă mulțumesc pentru tot!”
„Le mulțumim celor care au făcut aceste activități deoarece ne-au ajutat foarte mult să ne cunoaștem pe noi și pe cei din jurul nostru și ne-au învățat foarte mult să înțelegem că #bullying-ul nu este o soluție pentru a rezolva o problemă, indiferent că e minoră sau majoră.”
„Pe mine m-au ajutat foarte mult activitățile pe care le-am făcut, în special cele de teatru, pentru că am căpătat mai multă încredere în mine. Mulțumesc echipei de la Teatrul Ion Creangă pentru ateliere.”
„Mi s-a părut distractiv și am învățat o mulțime de lucruri și cred că înainte de orice, cel mai important lucru este că am descoperit cine sunt eu.”
„Mie mi-a plăcut foarte mult să particip la activități și eu cred că atelierele pe care le-am făcut m-au ajutat să-mi cunosc mai bine emoțiile.”
După finalizarea tuturor activităților programate în etapa atelierelor, poveștile scrise de copii sunt supuse unui proces de selecție în urma căruia 24 dintre ele vor fi incluse în „Manualul de bine”. Acesta este completat de setul de bune practici elaborat de psihologul Lorena Diaconescu care să vină în sprijinul tuturor celor care se confruntă cu fenomenul de bullying.
De asemenea, colajele create la atelierele de arte plastice au fost adunate filă cu filă între coperțile albumelor „Poveștile care ne fac bine”, care vor fi prezentate în cadrul evenimentului de lansare al „Manualului de bine” care va avea loc în toamnă, în jurul premierei spectacolului bazat pe un scenariu inspirat din poveștile copiilor.