Aparatul de fotografiat care i-a aparținut marelui sculptor Constantin Brâncuși și pe care acesta l-a folosit pentru a imortaliza diferite momente din timpul realizării ansamblului de la Târgu-Jiu se află în colecția Muzeului Județean de Istorie. Este vorba de un aparat foto Eastman Kodak, construit în anul 1902.
Aparatul fost donat muzeului de către pietrarul șef, care a lucrat la ridicarea capodoperelor ce se află în Parcul Central din municipiul Târgu Jiu: Masa Tăcerii, Aleea Scaunelor și Poarta Sărutului. Fostul director al Muzeului Județean Gorj, Vasile Marinoiu, l-a cunoscut pe pietrarul șef, care a primit de la Brâncuși un cadou de mare preț.
„În jurul anului 1990, l-am cunoscut pe pietrarul șef al lui Brâncuși, Alexandrescu, care mi-a povestit mai multe lucruri interesante. El a lucrat la Masa Tăcerii și la Poarta Sărutului. A avut o echipă de pietrari din Hobița. La Poarta Sărutului a făcut nenumărate schițe. Brâncuși a făcut cadou aparatul de fotografiat Kodak cu care a făcut diferite fotografii. Ne-a propus să achiziționăm aparatul. Brâncuși avea și alte aparate, pentru că era pasionat de fotografie“, a spus Vasile Marinoiu.
A lăsat 1000 de fotografii și 560 de negative
Brâncuși era pasionat de fotografie. La moartea sa, în anul 1957, Constantin Brâncuși lăsa peste 560 de negative și mai mult de 1000 de fotografii realizate de el însuși. Specialiștii au identificat mai multe funcții ale fotografiei lui Brâncuși. Principalul scop era promovarea operei sale în afara Parisului. Pentru că era meticulos cu privire la modul în care erau receptate operele sale, Brâncuși a răspândit în lume imagini ale atelierului propriu și ale lucrărilor sale în diferite variante.
Se documenta cu ajutorul fotografiei
Brâncușiologii au arătat că marele maestru își documenta creația cu ajutorul fotografiei. Imaginile constituiau o ocazie de a înregistra vizual lucrarea finită și un mijloc de a obiectiva stadiile de creație ale unei lucrări sau de a stabili locul acesteia în cadrul creației sale. Fotografia constituie, de asemenea, un adevărat manifest vizual pentru opera sa.
Autoportretele
O alta categorie de fotografii realizate de Brâncuși sunt autoportretele din atelier. Artistul își gândea permanent portretul în raport cu opera sa. Fiecare dintre imagini ne dezvăluie felul în care artistul se raporta la atelierul și la lucrările sale.