Profesorul Jana Raț: „Istoria este despre noi, despre rădăcinile noastre și scopul meu este ca elevul să înțeleagă și să iubească trecutul”

Profesorul Jana Raț: „Istoria este despre noi, despre rădăcinile noastre și scopul meu este ca elevul să înțeleagă și să iubească trecutul”

- in Interviuri, Romania civila, Slider
3609
1

Jana Daniela Raț este profesor de istorie la Motru, la Școala Gimnazială Nr. 1. Cu o experiență profesională de 14 ani, Jana Raț este unul dintre cei mai iubiți profesori, se implică 100% în activitățile de la clasă și transmite în cel mai frumos mod dragostea sa față de istorie elevilor. Săptămâna aceasta, profesoara și mai mulți colegi au organizat câteva activități deosebite în cadrul „Școlii Altfel”. Marți, un grup de 92 de elevi, însoțiți de profesorii Raț Jana, Pasăre Laura, Albici Luminița, Al.Saleh Mariana, Manolea Marius, Busoi Camelia-Felicia au vizitat Fortul 13 Jilava și Muzeul Național de Istorie a României (expozițiile România în Marele Război și Mărășești, Marasti, Oituz) din București. „La Jilava, elevii au avut prilejul să pătrundă în incinta penitenciarului, s-au urmat toate procedurile în ceea ce privește securitatea și siguranța elevilor; am beneficiat permanent de îndrumarea personalului specializat al închisorii, fiind însoțiți de purtătorul de cuvânt al Penitenciarului Jilava. Această vizită va avea o continuare, deoarece elevii noștri au fost invitați să participe la activități educative interactive în cadrul unui workshop dedicat Istoriei Recente a României”, a spus profesorul Jana Raț.

Reporter: De unde sunteți? Ce ne puteți spune despre familia dvs?

Jana Daniela Raț: Sunt născută în comuna Turburea, satul Cocorova, județul Gorj. Începând din 2004, când în urma examenului de titularizare am obținut postul de profesor de istorie la Școala Gimnazială Nr. 1 Motru, an în care m-am mutat în urbea minieră de pe malul Motrului. Sunt mămică de băiețel, Rareș Mihai, căruia, atât eu cât și soțul meu, dorim sa-i insuflăm dragostea de cunoaștere, toleranță, patriotism și respect. Am norocul ca soțul sa-mi împărtășească, atât preocupările, cât și pasiunile, deoarece este profesor de geografie, absolvent al Facultății de Istorie-Geografie din cadrul Universității din Oradea.

Rep.: Ce facultate ați absolvit și unde?

J.D.R.: Am absolvit Facultatea de Istorie și Patrimoniu „Nicolae Lupu” din cadrul Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, specializarea arheologie preistorică, sub îndrumarea domnului profesor dr. Sabin Adrian Luca.

 

Rep.: Ce materii/materie ați predat?

J.D.R.: Am predat disciplina istorie, dar la începutul carierei am predat și geografie și limba latină.

Rep.: La ce unități școlare v-au purtat pașii carierei?

J.D.R.: În această toamnă am împlinit 14 ani de când profesez în domeniul învățământului. Cu nostalgie și imensă bucurie, îmi aduc aminte de prima școala în care am pășit cu sfială în 2003, Școala Generală Groșerea din comuna Aninoasa. Veneam după facultate, cu multe cunoștințe, dar cu experiență minimă. Am avut norocul să întâlnesc dascăli minunați care m-au sprijinit și îndrumat, având răbdare și arătându-mi pas cu pas cum să mă adaptez meseriei de dascăl. Nu pot să nu-mi amintesc în acest moment pe doamna profesoara de franceză, Coandă Elena, pe atunci directorul școlii, pe doamna profesoară de limba română, Brujan, pe doamna profesoara de matematică, Pietroi Irina și pe soțul acesteia, domnul profesor de fizică, Pietroi Alexandru. Amintirile legate de acest început de drum sunt minunate și clipele petrecute în școala de la umbra Culei Crăsnaru de neuitat. În prezent, începând din 2004, sunt profesor de istorie în Motru și cu mândrie spun, la una din cele mai bune și serioase școli din județul Gorj, Școala Gimnazială Nr. 1. Consider că această școală și colectivul de cadre didactice, prezente și trecute, și-au pus amprenta definitiv asupra devenirii mele profesionale, asupra a ceea ce sunt în prezent. Am avut șansa să învăț meseria de dascăl alături de remarcabilii profesori de istorie, domnul profesor Ghițescu Corneliu, pe atunci directorul școlii, și domnul profesor Tudosie Ilie.

Rep.: Ce metode de predare inovative, care îi atrag pe elevi, folosiți la clasă?

J.D.R.: Sunt un profesor care pune multă pasiune în ceea ce face și această pasiune încerc să o transmit mai departe și elevilor mei. Lecțiile noastre sunt interactive, relaxante, deoarece istoria este despre noi, despre rădăcinile noastre și scopul meu este ca elevul să înțeleagă și să iubească trecutul, să descopere sentimentul de patriotism și mândrie națională, să respecte valorile civilizației umane, deoarece, în definitiv, „istoria este cea mai frumoasă poveste!”

Rep.: Ce activități ați pregătit pentru Școala Altfel?

J.D.R.: În săptămâna 2-6 octombrie în cadrul școlii noastre se derulează programul „Școala Altfel”, iar catedra de istorie, pe care o coordonez, a propus ca activitatea specifică să stea sub semnul evenimentului național care se apropie, Centenarul de la formarea României Mari. Acum și pe tot parcursul anului școlar, vom derula proiecte dedicate unui secol de la Marea Unire. In acest sens, alături de o parte din colegii mei și împreună cu un grup format din 92 de elevi, o să participam în perioada 3-5 octombrie la activități interesante desfășurate în parteneriat cu Muzeul Național de Istorie din București, care marți, deși nu avea program de vizitare, și-a deschis porțile doar pentru a primi grupul nostru de elevi la expozițiile „România în Marele Război” și „Mărășești, Mărăști, Oituz”, iar Fortul 13 Jilava ne-a dezvăluit povestea sa tumultoasă și tragică, prin amabilitatea unor instituții ale statului. Este momentul să punctez, că atunci când îți dorești să faci lucruri frumoase și din suflet, indiferent de situații, se găsesc oameni dedicați, profesioniști în domeniul lor, care să te sprijine, să te ajute, chiar dacă vii din alt colț de țară și chiar dacă ați colaborat doar prin email sau telefon. Avem a mulțumi în mod deosebit profesioniștilor de la Muzeul Național de Istorie, dar și de la Fortul 13 Jilava care ne-au facilitat această activitate. La Jilava elevii au avut prilejul să pătrundă în incinta penitenciarului, s-au urmat toate procedurile în ceea ce privește securitatea și siguranța elevilor; am beneficiat permanent de îndrumarea personalului specializat al închisorii, fiind însoțiți de purtătorul de cuvânt al Penitenciarului Jilava. Această vizită va avea o continuare, deoarece elevii noștri au fost invitați să participe la activități educative interactive în cadrul unui workshop dedicat Istoriei Recente a României.

Rep.: Dacă ar fi să realizați un top al celor mai frumoase amintiri din anii la catedră, cum ar arăta?

J.D.R.: Sincer, nu știu, sunt multe momente frumoase, dragi memoriei, generații frumoase, colegi minunați, realizări profesionale și nu cred că aș putea face un top, dar fiecare în parte are importanța ei și m-a împlinit profesional și uman. (…) Pot menționa faptul că în fiecare an școlar, în perioada olimpiadelor și nu numai, la școala noastră se face pregătire suplimentară, atât de performanță, cât și remedială, la aproape toate disciplinele importante.

Rep.: Dacă nu ați fi ales cariera de dascăl, ce altă cale v-ar fi plăcut să urmați?

J.D.R.: Prima iubire, cea pentru care am mers la facultatea de istorie, arheologia! Poate o să am timp la pensie să cutreier șantierele arheologice, vorbește optimista din mine, bineînțeles!

1 Comment

  1. Pingback: Profesorul Jana Raț: „Istoria este despre noi, despre rădăcinile noastre și scopul meu este ca elevul să înțeleagă și să iubească trecutul” - Gorj 24

Lăsați un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *