Dilema ce înconjoară construirea Podului de peste Dunăre

Dilema ce înconjoară construirea Podului de peste Dunăre

- in Arhitectura, Arta Plastica, Slider
828
2

pod-1Podul lui Traian a fost construit între primăvara anului 103 și primăvara anului 105 pe Dunărea de Jos, la est de Porțile de Fier, în orașul Drobeta-Turnu Severin. 

În anii de școală, pe când eram elevi, la orele de istorie am învățat faptul că Traian a reușit să cucerească Dacia, tocmai datorită acestei construcții realizate de Apolodor din Damasc, un inginer ce aparținea de solda Romei. Deși în cronicile romane nu este amintit nicăieri de podul lui Traian, trebuie să afirmăm faptul că această lucrare a fost o  strategie militară foarte importantă pentru acele vremuri, deoarece s-a reușit trecerea trupelor pe malul stâng al Dunării.

pod-3Se spune că, din punct de vedere tehnic, era imposibil ca romanii să construiască un asemenea pod într-un interval de timp atât de scurt, deoarece la ora actuală și cu tehnicile moderne la îndemână, o construcție asemenea lui durează între 5-7 ani. Cu toate acestea, s-a construit cel mai mare si ingenios pod din Antichitate. În prezent, ruinele sale stârnesc admirația tuturor oamenilor. Amintim că pentru construirea pilelor au fost folosite blocuri masive de piatră și stejarii de pe 200 ha de pădure. Podul era lung de 1.135 m, înalt de 18,60 m și lat de 14,55 m.

Studiul lui Apolodor din Damasc, privind construirea podului de peste Danubius, s-a pierdut, iar ipoteza inginerului Marian Pavelescu pare verosimilă. Şi în privinţa distrugerii Podului lui Traian peste Dunăre există diverse păreri:

a) Potrivit afirmaţiei lui Dio Cassius, distrugerea podului ar fi fost făcută de împăratul Hadrian (117-138) care considera că era un risc pentru Moesia în cazul unui atac barbar din nord: „Astăzi, însă, podul nu foloseşte la nimic, căci nu mai există decât stâlpii, iar pe deasupra lor nu se mai poate trece: ai zice că au fost făcuţi numai ca să facă dovada că firii omeneşti nimic nu-i este cu neputinţă. Traian se temea că, după ce îngheaţă Istrul, să nu se pornească război împotriva romanilor rămaşi dincolo şi construi acest pod, pentru ca transporturile să se facă cu uşurinţă peste el. Dimpotrivă, lui Hadrian îi fu teamă că barbarii vor birui străjile şi vor avea trecerea lesnicioasă spre Moesia; de aceea distruse partea de deasupra” .

pod-5b) Există şi alte surse care atribuie distrugerea podului împăratului Aurelian (270-275) în timpul abandonării Provinciei Dacia şi înfiinţării Daciei Aureliene la Sudul Dunării.

Cronicarul Miron Costin a spus dupa ce a văzut ruinele podului că: „Traian, împăratul , după izbândă, a căzut la apa Dunării unde şezând cu oştile, a adunat din toate acele părţi şi olate de lucrători, şi au zidit, mare minune veacurilor pe urmă, pod de piatră peste Dunăre, cu turnuri de piatră, care se pomeneşte până astăzi Turnul Severinului. În Ţara Muntenească este acela loc, malul dincoace, acelui olat îi zic Muntenii Judeţul Jiului, cum la noi ţinutul Jiului. Cercat-am câtăva, din ce este de au primenit numele său acest turn de-i zic Severinul, că acest lucru că l-au zidit Traian împărat, ce nu au altul deplin şi aievea fără număr spun istoricii când au făcut şi podul, căruia cu ochii noştri am privit pragurile prin apa limpede a Dunării, când am mers cu Dabija Vodă cu oştile la Uivar”.

podTotodată, Marsigli spune că: „Aceste ruine aparțin unui alt pod peste Dunăre, care ar fi fost construit mai târziu de către Constantin cel Mare, pe când pornise împotriva goţilor, care năvăliseră în Dacia încă din vremea lui Gallienus, menţinându-se acolo”. În această privinţă, partizanii de altă opinie îl acuză pe Marsigli de săvârşirea unei mari erori. După părerea lor, „drumul militar roman ar fi trebuit să-i dovedească lui Marsigli, cu prisosinţă, că ceea ce el atribuie lui Constantin trebuie să fie de fapt o lucrare a lui Traian. În acest caz n-ar fi trebuit să se abată de la descrierea lui Dio Cassius, care merită crezare, ca provenind de la unul ce a fost aproape contemporan cu evenimentele. Iar cum o eroare atrage întotdeauna după sine o alta, Marsigli nu ne-ar mai fi prezentat moneda cunoscută a lui Traian, pe al cărei revers este înfăţişat – după cum admit, fără excepţie, toţi cunoscătorii antichităţii – portul de la Ostia drept o reprezentare a podului lui Apollodor.”- Sursa: orizonturiculturale.ro

Astăzi, cercetătorii precizează că podurile de pe fluviu de la Pontes-Drobeta au fost realizate în timpul lui Traian, iar cel de la Celei a fost ctitoria împăratului Constantin cel Mare.

De asemenea, Podul lui Traian, ce trece peste marele fluviu european, este un monument istoric și face parte din Patrimoniul Cultural Naţional, acesta aflându-se în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor.

2 Comments

  1. Pingback: Dilema ce înconjoară construirea Podului de peste Dunăre - Gorj 24

  2. Pingback: Podul lui Traian, strategie militară foarte importantă –

Lăsați un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *